Miljövårdsverket är källan till flera av de massiva företagssaneringarna i Sverige. De flesta bilskrotar livnärde sig genom bilskrotning med ersättning. Så länge den statliga skrotningspremien fanns Lilla Edet, var rättslig bildemontering i Rimbo ett alternativ till en naturfarlig dumpning. När den drogs in måste hammaren plockas fram och det var Länsstyrelsen som höll i greppet.
Fordonstillverkarna pekades ut som de som skulle stå för hantering av fordonsvrak och insamling av skrotbilar med kostnadsfri skrotning i Rimbo. Fordonstillverkare tillsatte parallellt ett antal legitimerade bilskrotar, som övertog ansvaret. Men i utbyte fick bara de här handplockade skrotföretagen skrota utländska bilar och att utfärda skrotningsbevis för avregistrering på centrala bilregistret hos Vägverket. På detta sätt beviljades endast en bråkdel skrotar certifiering. Alla andra fick ta ersättning vid inlämning, men undanhölls rätten att fullborda en legal bilskrotning i Rimbo. Flera av företagslikvideringarna i trakten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar i Lilla Edet för bilskrotning i Rimbo
Biltillverkarna och bilskrot Lilla Edet erhöll i uppgift att planera Länsstyrelsens villkor för demontering av personbilar i Rimbo. Utöver det gavs direktiv till uppsamling och bilskrotning av övergivna bilar, som vanligtvis förkastats i omgivningen. Förklaringen för dessa naturhandlingar var fordonsägarens besparing av kostnaden för för att skrota bilen i Lilla Edet. Flertalet insända rapporter i Jönköpings-Posten beskyllde Länsstyrelsens slarv att hejda dessa ofog. Och detta meddelades som en av orsakerna i den nya lagen med kostnadsfri bildemontering i Rimbo.
Bilproducenterna fick i uppgift att skapa en plattform med mottagningsbevis vid skrotning av fordon, som hade kunskap att utföra ställda ändamål. Så de första konkreta auktoriserade skrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att utfärda mottagningskvittens med bilskrotningsintyg finns inte idag. En auktoriserad bildemontering får sitt tillstånd från Trafikverket. En ansökan ska godkännas av miljöförvaltningen, som inspekterar att den kommande fordonsåtervinnaren åtföljer Naturvårdsverkets villkor enligt ”Bilskrotningsstadgar”.
Bilskrotning i Rimbo ger ersättning i Lilla Edet
Ett uttjänt fordon i Lilla Edet stämplas som miljövådligt avfall, och skall transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bilskrot i Rimbo, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa instruerar i detalj hur de olika bilskrotarnas inrättningar skall utarbetas för att godkännas. Lika strikt behandlas rengöring av klimatvådliga bildelar, spolarvätskor och ämnen. Återvinning, skötsel och förvaring ska godkännas av naturgranskare en gång var tolfte månad.
Efter tömning av skadliga ämnen är skrot bilen inte längre ett naturskadligt avfall utan fraktas till fragmentering och återanvändande. Numera är riktpunkten 95 % regression till ett ständigt kretslopp i nyproduktion uppnått. Det innebär att fordonsinnehavarna kan skrota sitt fordon med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen erbjuder en del skrotfirmor att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Shoppare kan upptäcka bilreservdelar till en Jaguar till rena drömpriser. Det finns också certifierade bärgningsfirmor, som transporterar bilar, för bilskrotning i Rimbo, med betalning. Bestämmelser för behandling av det klimatfarliga avfallet föreligger i Naturvårdsverkets särskilda medgivande att boka hämtning av skrotbilar i Lilla Edet. En tillkommande klient kan enkelt kontrollera detta på anlitat företags internetplats inför bokning.