När bilskrotningsfonden avvecklades då försvann all betalning för bildemontering i Partille och oro infann sig på Sveriges skrothandlare. Oroligheterna upphörde inte, då det blev bekant att det rörde vissa legitimerade bilskrotar. De här fick i kompensation ensamrätt att avge skrotintyg för avregistrering på Trafikstyrelsen. Förvisso försvann en stor del av intäkterna, men de hamnade i stället i en situation, som gav goda tillfällen för tillkommande tider.
Med stöd av svenska miljölagar är det fordonsägarens som är garant för sin bil tills den är överlämnad för bilskrotning i Rimforsa och avregistrerad. Detta faktum förändrade, att de auktoriserade skrotföretagen fick ett monopol. Utan tillfälle att slutföra en legal bildemontering, blev många bilskrotar av med spekulanterna. De skulle heller inte klara av att skrota bilen utan kostnad. Den kärva sanningen intygas med ett antal likvidationer på skrotföretag i Rimforsa.
Ny organisation underlättar i Partille för bilskrotning i Rimforsa
Biltillverkarna fick uppdraget att strukturera myndigheternas villkor för bilskrotning i Rimforsa. Dessutom gavs hänvisning till hopsamling och skrota bilen i Partille, som ideligen övergavs i omgivningen. Förklaringen för dessa övergivna bilar i Partille var bilägarnas besparing av kostnaden för skrotningen av bilen. Flera publicerade reportage i Helsingborgs Dagblad klandrade Miljövårdsverkets lättvindighet att avstyra dessa fordonsvrak. Och detta utpekades som en av orsakerna i den bilskrot nya förordningen med kostnadsfri bildemontering i Rimforsa.
Biltillverkarna fick uppdraget att instifta en institution, som kunde effektuera inriktade mål. Så de första konkreta auktoriserade skrotföretagen grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att avge mottagningskvitto och utfärda ett skrotningsintyg finns inte idag. En legitimerad bildemontering får sin behörighet från Miljövårdsverket. En ansökan ska tillstyrkas av klimatmyndigheten, som kontrollerar att den kommande fordonsåtervinnaren följer Naturvårdsverkets krav enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Rimforsa och Partille ger ersättning
Ett uttjänt fordon stämplas som naturfarligt avfall, och måste bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Rimforsa, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. De här visar i detalj hur de skilda företagens anordningar skall utarbetas för att beviljas. Lika noggrant redovisas upprensning av naturskadliga bilkomponenter, spolarvätskor och substanser. Skrota med återvinning, skötsel och lagring skall godkännas av klimatkontrollant en gång var tolfte månad. Efter saneringen är fordonsvraket inte längre ett miljögiftigt avfall utan sänds till fragmentering och recycling. Idag är riktpunkten nittiofem procent återgång till ett evigt kretslopp i nytillverkning åstadkommit.
Detta medför att fordonsägarna med Opel Ampera kan skrota bilen i Partille och Rimforsa med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet tillhandahåller somliga skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Spekulanter kan påträffa delar till en Opel till rena drömpriser. Det existerar också certifierade bärgare, som fraktar personbilar till bilskrot i Partille, för betalning. Bestämmelser för bearbetning av det klimatvådliga avfallet förekommer i Naturvårdsverkets specifika behörighet till bärgaren. En blivande kund kan enkelt kolla detta på anlitat företags sajt före bokning.