Återvinning på bilskrot av Daimler från Göteborg ger en oanad återbäring

En bilinnehavare i Göteborg kan numera förutsätta att en viss betalning utgår, när avställd Daimler lämnas in till en auktoriserad bilskrot i Göteborg. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. De flesta åren av bilarnas livstid har det medfört utgifter för att skrota en avställd bil. Och det är något som bilinnehavare har haft tufft att förstå. Helst av allt vill en del spara de trasiga fordonen för kommande nyttjande. För sent skall dessa optimister genomskåda sina misstag.

Ett klimatriskabelt avfall förtjänar sitt negativa anseende särskilt om det lagrats otäckt i det gröna som en uppställd sönderkorroderad skrotbil. Vid sånt tillfälle omvandlas betalning till fordran och kostsam uppstädning. I vissa fall kan en Bently klenod påträffas avsides i gamla stall och bilskjul. Men att spara en kasserad bil i sådant syfte är bara penningslukande. En sparsam ägare bestämmer sig för att ta emot betalning, när den erbjuds. Handeln har på några år fullkomligt ändrats. Aktörer som köper upp skrotbilar för förbjuden utrikeshandel har eskalerat ofantligt. De ger ibland mer än en bildemontering i Göteborg, men verkar under lagens armar. Så mycket har hänt som kan konfundera en seriös fordonsägare.

En komplett radikal ändring infördes för tretton år sedan via ett par förordningar. Dessa vände upp och ned på förra förhållanden. De pressade många bilskrotar till likvidering. Bilproducenterna för Sunbeam fick lära sig vad förpliktelse medför. Samtidigt drogs den statliga bilskrotningspremien in.

Återvinning på bilskrot av Daimler från Göteborg ger en oanad återbäring

Bilskrot med skrotbilspremie för Daimler går i graven i Göteborg

Daimlers klimatproblem i Göteborg steg hastigt under 1900-talet varför en politisk skrotpeng för bilskrotning i Göteborg lanserades på 70-talet. Upp till 1500 kronor i ersättning. Somliga lockande bilmärken som Triumf, Ferrari och Peugeot kunde därmed lämnas in utan anspråk på betalning.

Ett fåtal fordon, som kunder skulle skrota bilen i Göteborg, hade snickrats om till moppebilar och orsakade enorm lockelse på användbara begagnade bilkomponenter. Även bilverkstäder sökte sådana till vanliga reparationer av de frekventa bilmärkena. En lång sträcka till närliggande bildemontering kunde avgöra fordonsvrakens framtid. En oförsäkrad personbil kunde dras på släp vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutliga beslutet för några enstaka fordonsinnehavare.

Länsstyrelsen kom till uppenbarelse, att skrota bilen ersättning bara haft ringa verkan på ett smärre mängd personbilar och därav även klimatet. En komplett radikal ändring infördes för tretton år sedan via ett par förordningar. Dessa vände upp och ned på förra förhållanden. De pressade många bilskrotar till likvidering. Bilproducenterna fick lära sig vad förpliktelse medför. Samtidigt drogs den statliga bilskrotningspremien in.

Bildemontering av Daimler gör obligatorisk skrotningspremie onödig i Göteborg

Bilfabrikanterna ålades verkställa kostnadsfri bildemontering för kompletta Daimler i Göteborg. De skulle dessutom bilda en heltäckande kedja av godkända skrotföretag, som fick befogenhet att skrota utländska bilar och avregistrering med skrotbevis hos Transportstyrelsen. I synnerhet begärdes en recycling av Wolseley till minst 95 %. Länsstyrelsens hårda krav för fullmakt och avregistrering till bildemontering orsakade att en del bildemonteringar fasades ut.

Sälj avdankad Plymoth i Kungälv till bilskrot

Sälj avdankad Plymoth i Kungälv till bilskrot

Sälj Porsche till bilskrot med garanterad skrotning i Trollhättan

Det var dock starten till nuvarande angenäma betalning för ett komplett fordon. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och mödosam. Att tvingas överlämna Volvo-C30 för bildemontering avgiftsfritt, som fordonstillverkarna krävde de godkända bilskrotarna, resulterade i högvis av kritik från de drabbade. De konfiskerades möjligheten att framtvinga betalning. Men utan licens och möjlighet att förorda en mottagningsbevis och skrotintyg förekom ingen sannolikhet till överlevnad. Den påtvingade nivån av bilskrotning påbörjades med en utdragen utvecklingsskede med Göteborgs-företaget Stena Metall. Den tidens manuella metoder att sära de varierande ämnena var kanske inte alltid lönande, så en självverkande förlopp fordrades.

För detta uppfanns bilskrot med självplock med sinnrika sorteringsinrättning. Idag närmar sig utvecklingsgången fullständig återvinning. Detta är i första hand järn, koppar och andra metaller som medför stora vinster. Nya delar i fordonsstrukturen har tillfört värdet. Katalysatorn med funktionella ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala värdet för att skrota bilen i Göteborg gör att certifierade skrotar strider om uttjänta bilar för begagnade bildelar med ökande betalningar som skjutvapen. Depression påverkar marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars betydenhet från 1 000 till de 3 000 som ersättningen är nuförtiden är anmärkningsvärt och kommer att förbättra klimatet utan allmänna medel.