Återvinning på bilskrot av Ghia från Göteborg visar ett ökande värde

Bortsett från den ohälsosamma miljöpåverkan bilismen har på atmosfären framstår uttjänta Ghia som enorma klimatskurkar. Det beror på fordonsägarnas motstånd att låta skrota avställda bilar när det är uttjänat. Det är flera som inte förlitar sig med tanken, att den ålderstigna bilen är utan värde. Innan år 2007 tvingades bilinnehavaren även bekosta för bilskrotning i Göteborg. Bara tanken på en sådan utgift fick några enstaka att överge bilen i närmaste skogsparti. Korroderade chassin påminner om tillfälle med missnöjda ägare, som idag har anledning att se betydligt ljusare på framtiden.

Men i över hundra år har lockelsen att dumpa sin personbil omsorg varit mer intressant än att sluta upp bakom klimatbalkens lagrum. En bilinnehavare ansvarar för sin bil fram till bildemontering och återvinning har ägt rum. Regelförbrytelse med dumpade fordonsvrak eller illegitim utrikeshandel har inte gått Polisen förbi. Tvärtom har skrotningspremie med mottagningsbevis varit aktuell under en viss tid. Den har följts av infrastrukturdepartementet två yrkanden i ärendet att återknyta någon subvention vid bildemontering i Göteborg. Båda tycks ha förpassats till centralarkivet, så nån statlig hantering med kompensation för skrotbilar och en Austin tycks vara otänkbar.

Auktoriserade skrotar ålades av bilproducenterna att utföra avgiftsfri bilskrotning för bilägare med registreringsbevis i Göteborg. De skulle också instifta en heltäckande sammanslutning av auktoriserade bilskrotar, som fick behörighet med mottagningsbevis och avregistrering på Trafikstyrelsen.

Återvinning på bilskrot av Ghia från Göteborg visar ett ökande värde

Bilskrot som betalar för Ghia lär aldrig återinföras i Göteborg

Ghias miljöbekymren i Göteborg växte snabbt under 1900-talet varför en statlig skrotpremie infördes 1975. Upp till femton hundra kr betalades ut till bilinnehavare som skrota bilen i Göteborg på en bilskrot med självplock. Somliga lockande fordonsmodeller som Aston Martin, Buick och Volkswagen kunde därmed skrotas utan fordran på betalning. En del fordon, som skulle ha skrotats, hade konstruerats om till A-traktorer och framkallade enorm aptit på brukbara beg. reservdelar. Också fordonsverkstäder letade såna till förekommande lagningar av de ofta förekommande fordonsmärkena.

Ett vidsträckt distans till närmaste skrotfirma kunde bestämma de trasiga Studebakers kommande tid. En oskattad bil kunde dras på släp på den tiden, men att överge var ändå det slutliga varianten för ett antal bilägare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotpremien bara haft marginell effekt på ett smärre antal personbilar och följaktligen också miljön. En fullständig radikal omvandling infördes år 2007 via dubbla regler. Dessa omintetgjorde tidigare villkor. De betvingade många bilskrotar som hämtar till likvidering. Och bilproducenterna fick lära sig vad förpliktelse menas. Parallellt drogs den obligatoriska bilskrotningspremien in.

Bilåtervinning av Ghia på skrot gör allmän premie onödig i Göteborg

Biltillverkarna ålades utföra avgiftsfri bilskrotning för kompletta Ghia i Göteborg. De skulle också instifta en heltäckande sammanslutning av auktoriserade bilskrotar, som betalar och som fick behörighet att bifalla återvinning och avregistrering med skrotintyg på Trafikstyrelsen. Och framför allt krävdes en återvinning till minst 95 %. Myndigheternas hårda föreskrifter för licens till skrotning av Kaiser förorsakade att många bilskrotar avvecklades. Det var emellertid begynnelsen till nuvarande angenäma betalning för ett komplett fordon. Att nå slutmålet har dock varit lång och ansträngande.

Sälj Porsche till bilskrot med garanterad skrotning i Trollhättan

Bilskrot köper uttjänad Hyundai-Matrix i Trollhättan för bra pengar

Att tvingas skrota en Lincoln kostnadsfritt, som bilfabrikanterna krävde de auktoriserade företag, renderade massor av gnäll från de berörda. De konfiskerades optionen att yrka på att skrota bilen ersättning. Men bilskrot i Göteborg utan auktorisation och chans att utse en avregistrering existerade ingen sannolikhet till överlevnad. Den reglerade läget av återvinning inleddes med en lång varaktig arbetsgång med Göteborgs-bolaget Stena Metall. Den tidens manuella tillvägagångssätt att avskilja de diverse substanserna från Mercury var kanske inte alltid lönande, så en självverkande procedur fordrades. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar.

Idag närmar sig utvecklingsgången total återvinning. Det är i första hand stål, koppar och övriga metallblandning som medför stora vinster. Nya komponenter i bildesignen har tillfört värdet. katalysatorrenaren med brukbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det kompletta betydelsen från recyclingen av Morris gör att legitimerade bildemonteringar slåss om uttjänade fordon med höjda betalningar som vapen. Pandemier påverkar marknadsvärdet på återvunna ädelmetaller. Men uttjänta bilars värde från 1 000 till de 3 000 som betalas i dag är anmärkningsvärt och kommer att bättra miljön utan allmänna subvention.