Återvinning på bilskrot av Cavalier lovordas av miljöinspektörer i Göteborg

Utöver den skadliga miljöeffekten fordon har på vädret te sig fördärvade Cavalier som väldiga miljöförbrytare. Det hänga på ägarnas ovillighet att låta skrota bilen i Göteborg när det tjänat färdigt. Det är en del som inte förlitar sig med tanken, att den ålderstigna personbilen är utan betydenhet. Innan år 2007 tvingades ägaren även betala för bilskrotning. Bara tanken på en sån kostnad fick ett fåtal att överge bilen i närstående skogsdunge.

Korroderade chassin minns ögonblick med missbelåtna fordonsägare, som numera har skäl att se betydligt ljusare kommande tid. Men tidigare har lockelsen att dumpa fordonsvrak utan tillsyn varit större än att sluta upp bakom miljöbestämmelsens lagrum. En bilinnehavare ansvarar för sin personbil fram till bilskrotning och recycling har ägt rum. Lagbrott med övergivna vrak eller illegal utskeppning har inte gått tullen förbi. Snarare har skrotpremie varit populär under en viss tid. Den har följts av regeringens två motioner i arbetet att återta någon subvention vid bilskrotning av Volvo-XC70. Båda förefaller ha förpassats till avfallskorgen, så en samhällelig lösning med ersättning för skrotbilar verkar vara fjärran borta.

För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Numera närmar sig metoden absolut recycling. Detta är i första hand järn, koppar och andra plåt som ger stora återbäringar. Nya delar i fordonsdesignen har tillfört värdet. katalysatorrenaren med användbara ädellegering dyrare än guld är ett exempel.

Återvinning på bilskrot av Cavalier lovordas av miljöinspektörer i Göteborg

Skrotpeng på bilskrot för Cavalier kommer inte existera i Göteborg

Cavaliers naturproblemen i Göteborg ökade hastigt under förra århundradet varför en statlig skrotbilspremie med registreringsbevis lanserades 1975. Upp till 1700 kronor betalades ut till bilägare som skrotade sin personbil på en bildemontering. En del tilldragande modeller som Alfa Romeo, Chevrolet och Volvo-V50 lyckades därav skrotas utan krav på pengar från bilägaren. Ett antal fordon, som skulle ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och orsakade rejäl lockelse på brukbara begagnade reservdelar. Också fordonsverkstäder med hjälp av bilproducenterna sökte sådana till förekommande lagningar av de ofta förekommande fordonsmärkena.

Köp krängningshämmare på bilskrot till Nissan Note i Kungälv

Sälj avdankad Plymoth i Kungälv till bilskrot

Sälj avdankad Plymoth i Kungälv till bilskrot

Ett långt avstånd till närmaste bilskrot kunde avgöra de defekta bilarnas framtid. ett avställt fordon kunde bogseras vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutliga valet för ett antal bilinnehavare. Så myndigheterna kom till förståelse, att mottagningsbevis och den utbetalda skrotbilspremien bara haft obetydlig inverkan på ett mindre antal personbilar och därmed också naturen. En komplett genomgripande transformation lanserades år 2007 via två regler. Dessa omintetgjorde tidigare villkor. De pressade ett antal skrotar till avveckling. Och bilproducenterna fick lära sig vad skyldighet innebär. Samtidigt gick det inte längre att skrota bilen med ersättning.

Bilskrotning av Cavalier gör allmän skrotpremie överflödig i Göteborg

Bilproducenterna kommenderades verkställa gratis bildemontering i Göteborg för kompletta Cavalier. De skulle också forma en stor sammanslutning av legitimerade bilskrotar, som fick behörighet att godkänna skrotning av Volvo-XC90 med avregistrering och skrotintyg hos Transportstyrelsen. Och framför allt erfordrades en recycling till minst 95 %. Miljövårdsverket hårda krav för behörighetsbevis till skrotning förorsakade att några bilskrot i Göteborg fasades ut. Det var ändå början till nuvarande goda ersättning för en skrotbil. Vägen dit har dock varit ansenlig och mödosam. Att tvingas skrota bilen gratis, som Billtillverkarna ålade de auktoriserade skrotarna, orsakade massor av klagomål från de berörda. De fråntogs möjligheten att yrka på betalning. Men utan behörighetsbevis och chans att förorda en avregistrering existerade ingen hopp till överlevnad.

Den dikterade nivån av återvinning initierades med en långvarig förlopp med Göteborgs-firman Stena Metall. Den tidens enkla taktik att skilja de skilda ämnena var kanske inte alltid vinstgivande, så en automatisk utvecklingsskede krävdes. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Numera närmar sig metoden absolut recycling. Detta är i första hand järn, koppar och andra plåt som ger stora återbäringar. Nya delar i fordonsdesignen har tillfört värdet. katalysatorrenaren med användbara ädellegering dyrare än guld är ett exempel. Det totala betydelsen från recyclingen med bilskrotning i Göteborg gör att företag slåss om uttjänta bilar med ökande betalningar. Depression inverkar på marknadsvärdet med recycling av ädelmetaller. Men uttjänta bilars nytta från 1 000 till de tre tusen som utbetalas idag är egendomligt och kommer att förbättra klimatet utan allmänna medel.