Nybilsköp & inlämnade Audi bilar till bilskrot 2021 kvartal 4

Statistik för nyköpta och skrotade Audi under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Audis övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Audi anges utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.

Under fjärde kvartalet har 2 232 st. nyköpta Audi gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 1 858 Audi-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.

Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.

Under året har 15 068 Audi-bilar nyregistrerats av dessa är 2 616 (17,4 %) Electric och 2 148 (14,3 %) Plug-in Hybrid

Drivmedel för nyköpta Audi under fjärde kvartalet (redovisade)

933 st. Mild-Hybrid

521 st. Electric

453 st. Bensin

295 st. Plug-in Hybrid

23 st. Diesel

7 st. Natural Gas

[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow” min=”0″ legend=”false” titles=”Mild-Hybrid, Electric, Bensin, Plug-in Hybrid, Diesel” values=”933,521,453,295,23″]

Drivmedel för skrotade Audi under fjärde kvartalet (redovisade)

1 417 st. Bensin

429 st. Diesel

2 st. Mild-Hybrid

8 st. Ethanol

1 st. Plug-in Hybrid

1 st. Natural Gas



De fem mest förekommande nyköpta Audi-modellerna under fjärde kvartalet

340 st. A3

277 st. e-tron

259 st. Q5

248 st. Q3

238 st. A4

De fem mest förekommande skrotade Audi-modellerna under fjärde kvartalet

653 st. A4

518 st. A6

299 st. A3

134 st. 100

104 st. 80

Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Audi-bilar

En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Audi-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.

Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.

Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Audi-bil

För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.

Klicka här nedan för statistik på övriga bilmärken

Övriga bilmärken