Auktoriserade bilverkstäder i Gimo har kunskap att ta bra betalt

Företag som jobbar med bilar i Gimo har kommit in i en ond spiral. Det är en del faktorer som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, precis som andra, med fiktiva bilföretag på olika kriterium. Transportstyrelsen verkar endast kunna agera på fuffens genomförda av certifierade företag. Och trots att flera oärliga ”firmor” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga på grund av utebliven redogörelse. Men det finns förklaringar. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett varumärke, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir enbart att de tvingar fordonsinnehavare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det usla ryktet, som skapats blir svårt att återfå.

Firmor i Gimo presterar skilda kvalitet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid flera situationer för att medföra ordning i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sorteringssystem till bolagen. Normen börjar med återkommande kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både inifrån och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Gimo får lov att signera ”Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som håller på med fordon i Gimo dra till sig uppståndelse

Genom Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att skönja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Gimo. I kretsen av de certifierade finns behöriga verkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beroende på att uteslutande originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har möjlighet till mycket billigare reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatanspråk i återvinningsförordningen drevs massa bilskrotar att upphöra eller byta fokus till personbilsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det förekommer ännu skrotföretag med olagliga uppsamlingsområden för fordonsägare, som ska återvinna sin bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”kasserad Volvo bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagbalken borgar ägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Gimo anlitas.