Att bevista en bilverkstad i Djurås, för att reparera en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon fordonsinnehavare. Det är bilproducenternas ansvar att fixa alla fel under denna tidsperiod. Men en auktoriserad bilverkstads skicklighet att ta bra betalt håller en sparsam fordonsinnehavare borta vid andra ögonblick. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under åtskilliga år beskyllts för mygel, som i vissa fall kan betraktas som bedrägligt förfarande. Motormännens Riksförbunds konfidentiella och antagligen listiga besiktning visar på ett häpnadsväckande utfall. Sju av åtta bilföretag vilseledde bilägarna ansenligt. På senare år har Bilverkstäder dessutom ökat sitt engagemang för fordon som folk vill skrota. Ändamålet med det här, är att återinföra, de äldre trafikfarliga och miljöfördärvande, fordonen på våra vägar.
Bolag som jobbar med personbilar i Djurås presterar olika standard
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga situationer för att få disciplin i fordons branschens falsarier. Det har medfört i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet ”Verkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade ändå inte att åstadkomma högre tilltro. Det medförde MRF och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Modulen börjar med ordentliga kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både internt och utomstående av duktiga tillsynsmän. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Djurås får status att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre bilverkstäder i Djurås väcker entusiasm
Genom Hallå Konsument ingripande är det okomplicerat att märka 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Djurås. Bland de certifierade finns auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalreservdelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har möjlighet till betydligt mer prisvärda komponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som väcker mest intresse. Deras priser är oslagbara. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturvillkor i bildemonteringsbestämmelsen drevs massa bilskrotar att upphöra eller lägga om kurs till fordonsrenoveringar istället för bilskrotning. Och det förekommer än idag skrotföretag med illegala insamlingsområden för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som ”fördärvad Rolls Royce bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra med pengar för söndriga personbilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt miljölagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Djurås utnyttjas.