Bättre kontroll hos bilverkstäder i Älvåker

Nu försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr grundas dessa på den krassa verkligheten. Pressen skriver om en riggad fälla för bestämda aktörer runt om i sverige. Och utgången är beklämmande. Hissnande är att 7 av åtta granskade bilfirmor mäktade inte ställa allt till rätta vid servicen. En del diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Mekonomen anklagades som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som fordonsägare plockas på. Mygel har inte drabbat märkesverkstäderna i Älvåker. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt legitimt. Motsatsen är de små uppdiktade och prisvärda “firmorna”, som har stora intäkter på bristande redogörelse.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Älvåker distribuerar skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid flera situationer för att bringa ordning i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet “Bilföretagens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att åstadkomma ökad tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Normen bygger på upprepade kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både internt och utomstående av kunniga besiktningsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Älvåker får licens att stämpla “Berättigad Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre verkstäder som håller på med bilrestaurering i Älvåker skapar intresse

Via Konsumentverket intrång är det lätt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Älvåker. I kretsen av de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har åtkomst till mycket billigare delar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som väcker mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa miljöföreskrifter i bilskrotsförfattningen tvingades flera bilmonteringar att sluta eller byta kurs till bilreparationer snarare än för bilskrotning. Och det finns än idag bildemonteringar med olagliga uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som skall återvinna sin bil. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras lagstridigt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “fördärvad Rolls Royce bärgas gratis”, eller “bra ersättning för defekta fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte auktoriserade bilverkstäder eller bilskrotar i Älvåker anlitas.