Nu försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas dessa på den krassa sanningen. Pressen skriver om en riggad fälla för bestämda aktörer runt om i landet. Och konsekvensen är nedslående. Ofattbara sju av åtta kontrollerade verkstadsföretag mäktade inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. En del hittade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. AD Bilverkstad anklagades som en av syndarna. Och det är många hundralappar som bilägare plockas på. Fusk har inte drabbat märkesverkstäderna i Klippan. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt legitimt. Motpol är de mindre uppdiktade och prisvärda ”bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Klippan distribuerar skilda egenskaper
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp företag som jobbar med bilar vid många stunder för att framkalla disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrenskontraktet ”Bilverkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att frambringa högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Nivån bygger på återkommande egenskapskontroller, som kommer att ske både internt och utifrån av erfarna kontrollanter. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Klippan får behörighet att märka ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre verkstäder i Klippan väcker engagemang
Via Konsumenternas ingripande är det enkelt att separera två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Klippan. Bland de godkända existerar märkesverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beroende på att bara originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har access till avsevärt mer prisvärda komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bolagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar tagna från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda miljövillkor i bilskrotsstadgan tvingades många bilmonteringar att stänga eller lägga om kurs till bilrenoveringar som alternativ för demontering av fordon. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med förbjudna insamlingsställen för bilägare, som behöver skrota bilen. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Saab bärgas utan kostnad”, eller ”bra med pengar för kasserade personbilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med naturbalken ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte godkända företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Klippan utnyttjas.