MRF inför kvalitetskontroll hos bilverkstäder i Örnsköldsvik

Nu försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas det här på den krassa verkligheten. Teknikens Värld redogör om en riggad fälla för bestämda aktörer runt om i landet. Och resultatet är beklämmande. Ofattbara sju av 8 inspekterade verkstadsföretag kunde inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. Somliga hittade till och med på egna fel som inte fanns, men reparerades mot betalning. Mekonomen pekades ut som en av syndarna. Och det är många hundralappar som bilägare plockas på. Fusk har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Örnsköldsvik. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt lagligt. Motsatsen är de små påhittade och prisvärda “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Örnsköldsvik distribuerar olika standard

Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid många tidpunkter för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensavtalet “Verkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade dock inte att upprätta ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Modulen startar med bestämda kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och utifrån av kunniga inspektörer. Alla auktoriserade bilverkstäder i Örnsköldsvik får status att märka “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som håller på med fordonsrestaurering i Örnsköldsvik skapar entusiasm

Igenom Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att urskilja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Örnsköldsvik. Bland de auktoriserade förekommer behöriga verkstäder med avsevärt dyra reparationer. Eventuellt beror det på att endast originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till mycket billigare bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilverkstäderna” som skapar mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter demonterade från en bildemontering med självplock ger antagligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa naturbegäran i bilskrotsstadgan drevs otaliga bilmonteringar att stänga eller lägga om ändamål till personbilsrenoveringar som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer även fortsättningsvis bildemonteringar med kriminella uppsamlingsområden för bilägare, som behöver skrota sitt fordon. Många skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som “gammal Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “bra ersättning för söndriga bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljölagen ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte seriösa bilverkstäder eller bildemonteringar i Örnsköldsvik utnyttjas.