MRF inför stränga regler hos bilverkstäder i Örkelljunga & för bilskrot

Aktörer som håller på med bilreparationer i Örkelljunga har kommit in i en ond cirkel. Det är många omständigheter som är anledningen. Den här verksamhetsområdet konkurrerar, precis som andra, med fiktiva företag på olika premisser. Skattemyndigheterna tycks bara kunna handla på fuffens utförda av auktoriserade firmor.

Fastän att åtskilliga oärliga “bolag” expanderar till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga i och med utebliven redogörelse. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Konsekvensen blir bara att de tvingar bilinnehavare till de oseriösa verkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det usla ryktet, som uppstått blir besvärligt att få tillbaka.

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Örkelljunga distribuerar skilda egenskaper

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga situationer för att medföra disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har medfört i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Bilföretagens reparationskrav.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att skapa högre tilltro.

Det medförde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Normen grundar sig på periodiska kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och utomstående av rutinerade besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Örkelljunga får status att stämpla “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små aktörer som sysslar med fordon i Örkelljunga skapar entusiasm

Via Hallå Konsument inblandning är det lätt att skönja två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Örkelljunga. I kretsen av de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med avsevärt dyra reparationer. Möjligtvis beroende på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till betydligt billigare reservdelar och är således mer eftertraktad.

Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Beg. delar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets hårda klimatföreskrifter i bildemonteringsbestämmelsen tvingades många bilmonteringar att avveckla eller lägga om inriktningen till personbilsrenoveringar istället för bilskrotning.

Och det finns än idag bilskrotar med förbjudna uppsamlingsställen för ägare, som skall skrota en bil. Otaliga skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “hög ersättning för kasserade bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagbalken ansvarar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte legitimerade bilverkstäder eller bildemonteringar i Örkelljunga utnyttjas.