MRF kontrollerar bilverkstäder i Knivsta

Har det utbredda myglet med bilföretagen minskat? Antagligen både ja och nej. I enlighet med en lömsk riggning av fel på olika personbilar överlämnades dessa in för justering och lagning. Frånsett de styrkta tillagda felaktigheterna var övrig beskaffenhet utan anmärkning. Många redogörelser om medvetna och klarlagda fuffens föranledde Svenska Dagbladet till närmare undersökning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. I sällskap med Motormännens Riksförbund testades företagen. Utslaget blev dyster. Det visade sig vara mera regel än undantag, att bilföretagen organiserat pungslog bilinnehavare att betala för inte verkställda jobb. Av åtta testade bilverkstäder var det endast en, som kom undan med äran i behåll. Eftersom det också drabbade respekterade och etablerade bilverkstäder trädde Konsumentverket snabbt in på banan. Men åtskilliga påhittade bilverkstäder utan redogörelse, ligger långt under alla myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Affärsverksamheter som arbetar med fordon i Knivsta distribuerar olika egenskaper

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flera tidpunkter för att bringa struktur i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen ”Verkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta ökad tilltro. Det orsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Normen grundar sig på upprepade egenskapsgranskningar, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av kunniga tillsynsmän. Alla ackrediterade bilverkstäder i Knivsta får behörighet att märka ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilverkstäder som arbetar med bilar i Knivsta skapar intresse

Genom Konsumentverket intrång är det enkelt att urskilja 2 olika bilverkstäder i Knivsta. Bland de auktoriserade finns behöriga verkstäder med relativt dyra lagningar. Förmodligen beroende på att endast original reservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har tillgång till betydligt billigare delar och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Begagnade reservdelar ned skruvade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Via Transportstyrelsens hårda naturbegäran i bilskrotsstadgan pressades otaliga bilmonteringar att upphöra eller skifta nisch till bilrenoveringar istället för bilskrotning. Och det finns ännu bildemonteringar med illegala uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota bilen. Flera skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Camaro hämtas gratis”, eller ”stor med pengar för söndriga fordon”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt klimatbalken ansvarar bilinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Knivsta utnyttjas.