Stämpeln ”Godkänd bilverkstad ” i Knislinge ökar kvaliteten

I och med personbilens allt mer el komponenter krävs det ofta ett besök hos en certifierad bilverkstad i Knislinge för att justera till mindre brister. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Bilproducentern betalar, så det är bara att överlämna personbilen till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra fakturor. Igenom Fordonsägarens Riksförbunds riggade besiktning avslöjades bedrägerir, som gav bilverkstäderna ett skadade rykte. Det visades, att cirka nittio procent av företagen med flit blåste fordonsägare på oerhörda summor. Att vissa fiktiva företag som jobbar med bilar lagar skrotbilar från Knislinge till trafik- och klimatfarliga bilar, behagar inte heller en miljöaktivist.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Knislinge presterar skilda kvalitet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga gånger för att medföra disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Verkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta högre förtroende. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Modulen startar med bestämda kvalitetsinspektioner, som kommer att äga rum både internt och externt av kunniga tillsynsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Knislinge får befogenhet att märka ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilverkstäder i Knislinge väcker intresse

Igenom Konsumentverket intrång är det okomplicerat att skönja två skilda företag som jobbar med bilar i Knislinge. I kretsen av de auktoriserade återfinns behöriga verkstäder med mycket dyra reparationer. Kanske beror det på att bara originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har access till betydligt mer prisvärda delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Begagnade reservdelar demonterade från en skrot med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa klimatanspråk i bilskrotningsförfattningen tvingades massa bilskrotar att avveckla eller skifta ändamål till fordonsrestaurering snarare än för återvinning. Och det finns fortfarande skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för ägare, som skall återvinna sin bil. Många skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Kia bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra med pengar för söndriga fordon”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagbalken garanterar ägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte godkända bilverkstäder eller skrotfirmor i Knislinge utnyttjas.