Det är inte längre komplext att beställa en snabb tid för fordonsundersökning i Häljarp. Efter mer än 50 år som AB Svensk Bilprovning avreglerades marknaden år 2010. Under de senaste decenniet har mängden hallar mångdubblats. Konkurrensen har också inom den här verksamhetsområdet blivit hård. Låga öppnings- eller drivepriser återkommer ideligen. Propagandan fyller e-mailen med alla bilskrot erbjudande. Perioden, då beställningen skulle göras flertalet månader innan, är en förgången tid. Men arbetsprocessen för fordonskontroll i Häljarp är likadan. Utslaget ävenså. Den nervöse bilägaren befarar lagningsutgift för påträffade fel och varningar. Verkstäderna förväntar sig lönande arbeten och en behörig bilskrot vet, att många bilar får anmärkningar av kategori tre-nivå. Som så många år förr närmar sig stadiet för ansträngning.
Förändrade stadgar för bilbesiktning i Häljarp resulterar vanligtvis till vite
Men enstaka föreskrifter har på senaste tiden förändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Därför måste fordonsägaren personligen att hålla koll på datum för bilundersökning i Häljarp. Vid försummelse med detta erhåller bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av polisen, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens plikt att känna till det här sakförhållandet. Statens inkomster beräknas emellertid växa med ett antal miljoner kr från försumliga bilinnehavare.
Ägare avgör själv tidpunkt för bilbesiktningen i Häljarp
Men han/hon kan själv avgöra, när den 1 besiktningen i Häljarp skall verkställas. Inte senare än trettiosex månader efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är efter 24 månader. Därefter måste fordonet besiktas årligen. På Naturvårdsverkets internetplats kan tidpunkten enkelt påträffas. Öppna deras hemsida och skriv in registreringsnumret, så finns tidpunkten där. Felaktigheterna eller skavankerna som påträffas delas in i tre nivåer. En nivå ett-felaktighet medför att den tvingas repareras före nästa års-kontroll. Ett klass 2-fel har den betydelsen, att det behöver fixas inom en viss tid med efterkontroll som följd. Nivå tre-fel är ett säkerhetsbrist, som medför körförbud omedelbart. Fordonet får inte köras från personbilskontrollen i Häljarp. Och detta leder ofta till återvinning på en certifierad skrothandlare, som har tillstånd att skrota bilen med skrotningscertifikat för avregistrering. Notera att många missar att laga enkla kategori ett-påpekande. Men sådan flyttas upp en kategori med krav på efterkontroll vid nästkommande granskning.
Meningslösa defekter observeras av fordonsinspektionen i Häljarp
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel okulärkontroll innan besiktningen i Häljarp. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som blottar kategori 2-bristerna. Ett utfört ett slitet däck betyder en del stunder, att fordonet godkänns utan efterkontroll för bilkontrollen i Häljarp. Nummerskyltslampor leder statistiken, men följs därefter av blinkersbelysning. Skifte av en trasig lampa kan möjligtvis förefalla påfrestande för flera. Men det återfinns enkla instruktioner med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla personbilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte släcks. De flesta fordonsinspektörer upptäcker den luriga trickset att ta väck glödlampan. Men felet antyder, att fordonet konsumerar överflödigt mycket bensin, så avgasföroreningar ökar nog över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är enkel att skifta. Den kan införskaffas till Renault från Ad bildelar under 700 kronor. Risken är enorm att det här enkla felet kan tolkas som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan kostnaden för somliga fordonsmärken överskrida 30 000 kr. Också påpekanden på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för besiktnin ig Häljarp. Statistiskt är det flera som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket spartanskt att kontrollera för fordonsinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 millimeter. Så provning under vintern kan orsaka onödiga besvär. Men med lätta verktyg kan kostnaden, till följd av den periodiska personbilskontrollen i Häljarp, förbli låg av den smarte bilägaren.