Besiktning i Hovsta ger skrotbilar en ny möjlighet

Det har jämt varit en skräck för fordonsinnehavare av äldre bilar att behöva uppsöka Bilbesiktningen. Även om det är lätt att boka dag för besiktning i Hovsta förekommer den läskiga känslan att det kommer att kosta pengar. För femtio år sen kom myndighetsrådsbelut om reglerna för den statliga bilbesiktningen och efter det började de bindande besiktningarna. Det nya seklet påbörjades med kolossala väntetider vid bokningen av fordonsgranskningar i Hovsta. En avreglering låg i tiden. Så för tio år sedan blev besiktning av bilar oreglerad för bolag inom bilbranschen. Resultatet blev tvärtom för många företag i stället för en normal bilskrot mättnad. Avstatliga innebar inte någon hjälp för bilinnehavarna. Granskningsbasen har av normala orsaker snarare blivit tuffare ju längre tiden gått. Klasser och prövningar av felens drag finns fortfarande kvar. Ett klass tre-brist ger en bilverkstad förväntning om ett lönande arbete, medan en legitimerad återvinningsföretag är någorlunda övertygad på svar om en uttjänt bil, som skall återvinnes till det eviga kretsloppet. Den enda nyttan med avregleringen av inspektion av bilar i Hovsta blev att fordonsinnehavaren kan besöka en bilprovning på drop-intid.

Ändrade bestämmelser för bilbesiktning i Hovsta leder ofta till böter

Men flera förordningar har just ändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten grundad på registreringsnumrets sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren personligen att hålla koll på tillfälle för personbilsgranskning i Hovsta. Vid försummelse med det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms emellertid växa med över en miljard kronor från nonchalanta fordonsägare.

Ägare bestämmer personligen tidpunkt för fordonsgranskningen i Hovsta

Men han/hon kan personligen besluta, när den 1 besiktningen i Hovsta ska verkställas. Senast 3 år efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter tjugofyra månader. Sedermera behöver bilen besiktas senast var fjortonde månad. På Trafikstyrelsens sajt kan datumangivelse enkelt påträffas. Öppna deras sajt och slå nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Oriktigheterna eller defekterna som observeras delas in i 3 kategorier. En klass ett-påpekande betyder att den ska fixas före nästa års-inspektion. Ett nivå två-felaktighet har den betydelsen, att det behöver repareras inom en månad med efterkontroll som följd. Kategori tre-felaktighet är ett säkerhetsbrist, som medför körförbud omgående. Bilen får endast bärgas från personbilsinspektionen i Hovsta. Det här leder ofta till återvinning på en behörig bilskrot, som har licens att skrota personbilar med skrotningscertifikat för avregistrering. Observera att många glömmer att laga lätta klass 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på efterkontroll vid nästa besiktning.

Obehövliga felaktigheter observeras av personbilsbesiktningen i Hovsta

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt okulärkontroll innan fordonsbesiktningen i Hovsta . Konstigt nog är det felaktigheter med simpla åtgärder, som blottar kategori två-bristerna. Ett utfört ett slitet däck innebär en del tillfällen, att bilen accepteras utan ombesiktning för fordonskontrollen i Hovsta. Nummerskyltsbelysningen leder bil kontrollanterna, men skuggas efteråt av blinkersbelysning. Byte av en söndrig lampa kan kanske synas bångstyrig för flera. Men det återfinns simpla beskrivningar med bilder för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. Många fordonsinspektörer uppdagar den sluges trixet att rycka dän instrumentbelysningen. Men felet visar på, att motorn konsumerar överflödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet ökar eventuellt över max godkänd. Sonden är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är lätt att byta ut. Den kan köpas till Subaru från MärkesDemo.se under 700 kronor. Faran är enorm att det här simpla felaktigheten kan uppfattas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för vissa fordonsmärken överstiga trettio tusen kr. Även anmärkningar på däckens mönsterdjup är frekventa för besiktning i Hovsta. Statistiskt är det flertalet som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är konstigt, i och med att det är väldigt spartanskt att inspektera för bilinnehavaren. Kraven är minst en komma sex mm mönster sommartid och tre mm på vintern. Friktionen mot vägen avtar på däck under tre mm. Så utprovning under vintern kan ställa till med obefogade trubbel. Men med enkla medel kan utgiften, som ett resultat av den periodiska fordonsbesiktningen i Hovsta, förbli låg av den kloke bilägaren.