En förbrukad Kia-Picanto återvinnes genom bildemontering i Agnesberg

Värdet för en förlegad Kia-Picanto hos en certifierad skrotföretag i Agnesberg hade under lång tid varit noll kr. Med andra ord var bilägaren var piskad att betala för bilåtervinningen. För cirka tolv år sedan upphörde den obligatoriska skrotpremien. Den hade balanserat en rejäl del av avgiften, så flera beslutade sig att överlämna sin Kia-Picanto till en bil skrot i Agnesberg.

Men när den uteblev ökade även mängden dumpade skrotbilar på alla osannolika ställen. Trafikverket utfärdade nya hårda författningar till bilfabrikanterna för att få slut på de klimatfarliga verken. Sammanslutningen beordrades ta emot skrotbilar kostnadsfritt för skrotning. De måste även ombesörja insamling av alla skrotbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en etablerad bilskrotning i Agnesberg skulle, utöver försäljning av beg. reservdelar, dessutom få andra intäkter för en förbrukad Kia-Picanto.

Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Kia-Picanto för bilskrot i Agnesberg

Fordonstillverkare bereddes direktiv om en 95-procentig retur av en Kia-Picanto till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flera års energiskt arbete har denna intention uppnåtts med bra marginal. Därför har anspråk på betalning bytts till en godtagbar ersättning för uttjänta bilar hos en legal bilskrot i Agnesberg. Men återvinningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa inblandning hos skrotarna. Uttjänta fordon karakteriserades som klimatkritiskt avfall, och klimatledningen gavs i uppgift att se till att de de tuffa bestämmelserna verkställdes precist. Anläggning och avregistrering av en Kia-Picanto hos en auktoriserad bilskrot i Agnesberg miljöanpassades och kontrollerades så noga att lagstridig verksamhet skulle droppa av.

Det förmådde också, att nära 50 % av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omändringen av återvinning av bilar förverkligats till de nya bestämmelserna. En legitimerad bilskrotning följer klimatvillkoren utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Kia-Picanto och andra trotjänare är önskade objekt.

Bildemonteringar i Agnesberg har konkurrenter om äldre Kia-Picanto

Att skrotfirma i Agnesberg har brysk rivalitet om en ålderstigen Kia-Picanto är ingen ny information. Olagliga utskeppningar har skett en god stund. Det presenteras i Lantbrukets Affärer hur naturgranskare och polismakten bara kan se på, hur värden för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har påträffat en ny och trygg näring vid sidan av droghandeln. Och hanterande med utrikeshandel av uttjänta bilar i trafik ökar ständig.

Sökandet efter prisvärda beg. fordon som Kia-Picanto är högre än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker förvärvar och fixar tillräckligt noga med beg. delar. Detta är så klart en missräkning för de aktiva miljöhjältarna, som tampas mot de växande avgasföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att åka bil som alternativ för att använda buss, ökar intresset för förvärv av en billig andrabil till familjen största prioritet. Så en etablerad skrotfirma i Agnesberg ser med vemod hur en trasig natur- och inte säker Kia-Picanto kör på sidan om sin bilskrot.