Det råder stor ovisshet om hur många Opel-Laubfrosch som nått en Länsstyrelsen godkänd bildemontering i Agnesberg. Miljövårdsverket vet inte heller till antalet skrotbilar som är övergivna i omgivningen. Numera finns däremot goda antaganden att alla förbrukade personbilar lämnas hos en auktoriserad aktör, trots den hårda kampen om kunderna från den organiserade brottsligheten. Men så här har det inte alltid varit.
Bilinnehavarna var skyldiga att erlägga ett visst belopp till bilskrot i Angered för skrotning även då den allmänna skrotningspremien erlades. När den försvann mångdubblades kvantiteten övergivna bilvrak på gömda platser. Miljöförstöring i mark och skog tvingade Myndigheterna till hårda aktioner. Biltillverkare skall betala för bildemonteringen. De blev ansvariga för hopsamling av bilvrak och tvingades till utformning av en ändamålsenlig behandling. Med detta kan en legitimerad bilskrotning i Agnesberg lägga en bra peng för en havererad Opel-Laubfrosch.
Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Opel-Laubfrosch hos skrotfirmorna i Agnesberg
Fordonstillverkare bereddes riktlinjer om en 95-procentig återföring av en Opel-Laubfrosch till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter flertalet års energiskt jobb har detta mål nåtts med bra marginal. Därför har krav på kompensation ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett vrak på en legal bilskrot i Agnesberg. Men återvinningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens skoningslösa påtryckningar på återvinningsföretagen. Kasserade bilar karakteriserades som klimatprekärt avfall, och klimatförvaltningen gavs i uppdrag att tillse att de de hårda föreskrifterna utfördes exakt. Bilskrotning och sanering av en Opel-Laubfrosch hos en legitimerad bilskrotning i Agnesberg
klimatanpassades och inspekterades så noga att olaglig business skulle försvinna. Det föranledde dessutom, att nära 50 % av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar förverkligats till de nya förordningarna. En auktoriserad bilskrot följer klimatvillkoren utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Opel-Laubfrosch och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Skrotar i Agnesberg gör vad som helst för att skaffa gamla Opel-Laubfrosch
Att bilskrot i Agnesberg har hård maktkamp om en defekt Opel-Laubfrosch är ingen nyhet. Olagliga utskeppningar har fortgått en god stund. Det beskrivs i Sydsvenskan hur klimatgranskare och ordningsmakten bara kan se på, hur värden för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten har påträffat en ny och säker näring vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med återinförande av uttjänta bilar i trafik ökar stadigvarande. Efterfrågan efter prisvärda begagnade personbilar som Opel-Laubfrosch är mer än vid någon tidpunkt.
Många, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker införskaffar och reparerar tillräckligt grundligt med billiga delar. Detta är definitivt en motgång för de aktiva naturkämparna, som strider mot de växande koldioxidföroreningarna. I nuvarande virus uppmaning, att köra bil istället för att använda buss, stiger intresset för förvärv av en billig andrabil till familjen högsta prioritet. Så en auktoriserad bilskrotning i Agnesberg ser med dysterhet hur en trasig klimat- och inte säker Opel-Laubfrosch kör på sidan om sin anläggning.