Bil demontering av en Volvo-360 på en auktoriserad bildemontering i Göteborg ger bilinnehavaren en rimlig betalning vid skrotning av ett uttjänt fordon. Det är inte länge sedan bilägaren var tvungen att betala för att skrota sin bil. Trots erhållen allmän skrotpeng medförde det en viss summa hos en bildemontering. Och för att bevara sina slantar fixade fordonsinnehavaren en gratis avhysningsplats. När de statliga pengarna fasades ut växte de naturförsämrande dumpningarna till allas förargelse.
Flera kommuners naturbetrodda fick ursinniga invånare att ropa, då inga ingripanden verkställdes. Så det blev tid för Riksdagen att ta i med knutna nävar. Strama regler till biltillverkare och skrothandlare i Göteborg formades. Bilfabrikanterna fick övertaga ansvaret för bil demonteringen och bärgning av alla skrotbilar i Sverige. Och inga kostnader fick drabba bilägarna. Hur skrotar man en bil som inte finns – Bilskrot Göteborg. De medförde därjämte att förbereda för en organiserad återvinning. Det konstruktiva konsekvensen ger nuförtiden fordonsägaren till Volvo-360 en skälig betalning.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Volvo-360 för bildemonteringen i Göteborg
Bilfabrikanterna gavs föreskrifter om en 95-procentig retur av en Volvo-360 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter massa års energiskt jobb har denna intention nåtts med bra marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak på en legal skrot i Gbg. Men skrotningsförloppet hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning på återvinningsföretagen. Skrotbilar klassades som klimatriskabelt avfall, och Miljöförvaltningen gavs i uppdrag att tillse att de de strama föreskrifterna följdes ackurat.
Anläggning och sanering av en Volvo-360 hos en legal skrot i Gbg miljöjusterades och övervakades så noga att olaglig verksamhet skulle försvinna. Det förorsakade också, att nära hälften av Sveriges skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omläggningen av skrotning realiserats till de nya reglerna. En etablerad skrotfirma följer klimatanspråken utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Volvo-360 och andra trotjänare är önskade objekt.
Skrothandlare i Gbg gör vad som helst för att skaffa gamla Volvo-360
Att skrot i Gbg har kärv rivalitet om en förlegad Volvo-360 är ingen ny information. Förbjudna exporter har försiggått länge. Det rapporteras i Råd & Rön hur naturinspektörer och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och ofarlig levebröd vid sidan av narkotikan. Och handeln med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik ökar hela tiden. Suget efter billiga begagnade personbilar som Volvo-360 är högre än vid någon tidpunkt. Några, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder införskaffar och lagar tillräckligt strikt med billiga reservdelar.
Detta är definitivt ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som slåss mot de höga koldioxidutsläppen. I den rådande virus uppmaning, att färdas med personbil som alternativ för att resa spårvagn, ökar intresset för förvärv av en billig andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en legal bilskrotning i Göteborg ser med dysterhet hur en rostig klimat- och trafikfarlig Volvo-360 åker via sin skrot.