Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Kiruna

Företag som jobbar med bilar i Kiruna har kommit in i en ond cirkel. Det är flera faktorer som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, just som andra, med uppdiktade bolag på olika villkor. Myndigheterna verkar endast kunna handla på felaktigheter genomförda av auktoriserade företag. Och trots att många oseriösa ”bolag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga på grund av utebliven bokföring. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett varumärke, och kunde ha ockerpriser. Konsekvensen blir endast att de driver fordonsinnehavare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det dåliga ryktet, som skapats blir tufft att få tillbaka.

Bolag som jobbar med bilar i Kiruna tillhandahåller skilda beskaffenhet

Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid antal tidpunkter för att medföra disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta högre förtroende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Nivån grundar sig på bestämda egenskapsinspektioner, som kommer att ske både internt och utifrån av duktiga tillsynsmän. Alla ackrediterade bilverkstäder i Kiruna får status att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder som håller på med bilrestaurering i Kiruna skapar engagemang

Via Konsumentverket inblandning är det enkelt att skönja 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Kiruna. Bland de certifierade återfinns behöriga verkstäder med avsevärt kostsamma reparationer. Kanske beror det på att enbart originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till betydligt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade delar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturföreskrifter i återvinningsförordningen drevs otaliga skrotnings företag att stänga eller byta kurs till bilrestaurering som ersättning för bilskrotning. Och det förekommer alltjämt bilskrotar med lagstridiga insamlingsställen för fordonsinnehavare, som skall skrota en bil. Många skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”gammal Rolls Royce bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor med pengar för söndriga bilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte godkända bilverkstäder eller skrotar i Kiruna anlitas.