Numera försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas det här på den krassa verkligheten. Pressen redogör om en riggad fälla för bestämda aktörer runt om i Sverige. Och utgången är beklämmande. Ofattbara sju av åtta kontrollerade bilfirmor kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. Vissa diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Mekonomen anklagades som en av syndarna. Och det är flera tusenlappar som bilägare plockas på. Fiffel har inte drabbat märkesverkstäderna i Alsike. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de mindre påhittade och prisvärda ”bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.
Företag som arbetar med fordon i Alsike levererar skilda kvalitet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid antal gånger för att framkalla disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har utmynnat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förmådde MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Standarden bygger på bestämda kvalitetskontroller, som kommer att ske både internt och utifrån av erfarna besiktningsmän. Alla godkända bilverkstäder i Alsike får medgivande att stämpla ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre bilverkstäder i Alsike skapar engagemang
Genom Konsumentverket inblandning är det enkelt att separera 2 annorlunda bilverkstäder i Alsike. Bland de behöriga finns märkesverkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att endast originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”företagen” som väcker mest intresse. Deras priser är fantastiska. Begagnade komponenter nerskruvna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa miljöföreskrifter i bilskrotningsförfattningen förmåddes massa skrotar att sluta eller ändra kurs till fordonsreparationer istället för återvinning. Och det förekommer än idag bilskrotar med förbjudna uppsamlingsområden för ägare, som skall skrota en bil. Massor skrotbilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”trasig Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för skrot fordon”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad på Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Alsike används.