Bilverkstäder i Alvesta kämpar mot UG’s skamfilade rykte

Som ett resultat av fordonens allt mer elektroniska komponenter krävs det vanligtvis ett besök hos en bilverkstad i Alvesta för att fixa till små brister. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren ersätter, så det är endast att lämna personbilen till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder skyhöga räkningar. Igenom Bilmännens Riksförbunds riggade översyn upptäcktes bedrägerier, som gav verkstäderna ett skadade anseende. Det visades, att i närheten av nittio % av bilföretagen medvetet blåste bilägare på enorma belopp. Att vissa påhittade bilverkstäder lagar skrotbilar från Alvesta till trafik- och miljöfarliga fordon, behagar inte heller en klimatkämpe.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Alvesta presterar skilda beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flertal situationer för att medföra ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringsparametrar.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma ökad anseende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att designa ett nytt sorteringsplan till sina medlemmar. Normen börjar med bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och externt av skickliga besiktningsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Alvesta får medgivande att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre företag i Alvesta väcker uppståndelse

Igenom Konsumentverket intrång är det lätt att separera två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Alvesta. Bland de godkända förekommer behöriga verkstäder med avsevärt saltade kostnader för lagningar. Eventuellt beroende på att enbart originaldelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till avsevärt billigare delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens hårda naturbegäran i bildemonteringsförordningen tvingades flera bilskrotar att stänga eller lägga om nisch till fordonsrestaurering som ersättning för bilskrotning. Och det förekommer ännu skrotfirmor med kriminella insamlingsställen för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”kasserad Citroen bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra med pengar för skrot bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för skrotbilar. Enligt miljöbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte seriösa bilverkstäder eller bilskrotar i Alvesta utnyttjas.