Bilverkstäder i Bromölla ökar kvalitetssäkringen

Företag som jobbar med bilar i Bromölla kan indelas i tre segment. En certifierad bilverkstad eller en auktoriserad sådan har tidigare haft ensamrätt att betjäna eller laga ett bilmärke under garantitiden. En oberoende verkstad konkurrerar genom att bjuda ut sin service till skilda bilmärke. Den 3 exemplet är mestadels ett fiktivt bluff företag med odefinierbar bokföring. Det har pågått många turer runt de olika verkstäderna förmåga och ärlighet både för uträttat jobb som debitering. Vissa har uppdagats för debitering av icke utförda arbeten. De tillfogade ryktena kan förklaras till ”Göteborgsposten” av riggade påpekanden hos 10 objekt. Utredningen pekade på 80 procent felaktigheter men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Dessvärre kastar den emellertid misstankar mot alla bolag. Och det drabbar även seriösa bilverkstäder i Bromölla. Så finns vissa ”firmor” i Sverige, som utför jobb för fantasipriser på grund av avsaknad av bokföring.

Företag som jobbar med bilar i Bromölla levererar skilda beskaffenhet

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid antal situationer för att få struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen ”Verkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att frambringa ökad tillit. Det medförde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Standarden bygger på periodiska kvalitetskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av skickliga inspektörer. Alla auktoriserade bilverkstäder i Bromölla får tillåtelse att signera ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder som sysslar med fordon i Bromölla väcker engagemang

Genom Konsumentverket inblandning är det lätt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Bromölla enbart originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till betydligt billigare bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Begagnade bildelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda naturvillkor i bilskrotningsbestämmelsen tvingades otaliga bilskrotar att sluta eller skifta kurs till bilrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns fortfarande skrotfirmor med förbjudna insamlingsställen för bilägare, som ska skrota en bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Volvo hämtas utan kostnad”, eller ”bra med pengar för trasiga bilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte ackrediterade bilverkstäder eller skrotar i Bromölla utnyttjas.