Seriösa bilverkstäder i Bua skyltar med ”Kontrollerad Bilverkstad”

I och med personbilens allt fler el komponenter krävs det vanligtvis en påhälsning på en märkesverkstad i seriosa-bilverkstader-X-skyltar-med-kontrollerad-bilverkstad. Seriösa bilverkstäder i X skyltar med ”Kontrollerad Bilverkstad” för att justera till mindre felaktigheter. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Bilfabrikantern ersätter, så det är bara att överlämna personbilen till en märkesverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar skyhöga fakturor. Via Motormännens Riksförbunds riggade besiktning blottades falsarier, som gav bilverkstäderna ett skamfilat anseende. Det synliggjordes, att i närheten av 90 % av företagen avsiktligt lurade bilägare på avsevärda belopp. Att en del fiktiva företag som jobbar med bilar fixar uttjänta fordon från Bua till trafik- och klimatskadliga fordon, tilltalar inte heller en miljöaktivist.

Bilverkstäder i Bua levererar olika egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga stunder för att framkalla stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade ändå inte att frambringa ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Normen börjar med ordentliga kvalitetsgranskningar, som kommer att äga rum både internt och externt av erfarna tillsynsmän. Alla legitimerade bilverkstäder i Bua får tillåtelse att märka ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre Aktörer som sysslar med bilrestaurering i Bua dra till sig intresse

Igenom Hallå Konsument intrång är det inte svårt att urskilja 2 olika bilverkstäder i Bua. Bland de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har access till avsevärt billigare bildelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Beg. bildelar nerskruvna från en skrot med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda klimatkrav i återvinningsförfattningen drevs massa skrotnings företag att sluta eller byta mål till bilrestaurering som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotföretag med kriminella uppsamlingsställen för bilinnehavare, som ska återvinna sin bil. Massor skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”trasig Ford bärgas gratis”, eller ”stor med pengar för skrot fordon”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt klimatlagbalken borgar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller skrotar i Bua utnyttjas.