Genom att studera Trafikstyrelsens rapporter går det att läsa, att massor avställda fordon tycks försvinna från landet. Normalt är avställda bilar uppställda med nyttjandeförbud och klassas naturmässigt som uttjänta fordon. Regeringens förslag 2017/18:246 intygar att flertalet är på vift genom citat:”Uttjänta bilar som överlämnas in till företag har sjunkit markant.” flera av dessa försvunna fordonsvrak från Ursviken har återinförts i trafik någonstans. Att de, igenom sina höga koldioxidutsläppen, samtidigt är en stor källa till den oroväckande klimatförändringen är ingen hemlighet. Känner de gamla bilägarna till sakläget? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga handlingar? För en del 24 månader sedan var det kostsamt att skrota en bil. Då figurerade inte heller något generell klimatbegrundande. Så ens pengar var nog prioritet ett och så borde den vara även idag. För bilproducenternas verkningsfulla recirkulation har gett fordons skrot ett helt annat värde, som kommer ägarnas portmonnä till del.
Utrangerade kasserade bilar från Ursviken kan brukas laglöst
Före en uttjänt bil i Ursviken nått en legitimerad bilskrot med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, riskerar fordonet blir använd i kriminella ändamål. Ett klimat- och färdselskadlig bil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera skrotbilar som saknar giltig besiktning. Det är kanske orsaken till den lönande affärsverksamheten hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och polisens insats definieras till inregistrering av mängden illegalt utförda kasserade bilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Aftonbladet som pratat med kontrollanter från miljökontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Ursviken säljes genom nätet eller kvällstidningar, kan den också återföras i trafik utan ägarens vetskap. Och flera mindre bilverkstäder återställer enkelt de miljö-och trafikvådliga fordonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare lämnar sin kasserade personbil för ämnad skrotning, utan att få mottagningskvitto från en legitimerad skrot, kan det innebära kommande bekymmer. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöförordningen. För att slippa ohederligt förfarande vid handel måste säljaren utföra handlingar för att undanröja sådana risker, när tiden är inne att skrota sin bil. Genom bilproducenterna framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan bilinnehavaren vänta sig en okey ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett sådan situation, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida problem som konsekvens.
Alla skrotbilar från Ursviken skall fraktas till en auktoriserad bildemontering
Lämnar fordonsägaren personligen in sin uttjänta bil till en certifierad skrotfirma minskar osäkerheten för bedrägerier. Före arbetsgången med fragmentering demonteras tilltalande komponenter för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Via mottagningskvittens, som verifierar återvinning och avregistrering på Transportstyrelsen, säkerställer en laglig handling. Samtidigt får bilinnehavaren maximal betalning för en uttjänt bil i Ursviken. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara smart att utforska alternativen. Skall bilvraket hämtas är faran desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar möjligheter att sätta hinder för de olagliga rörelsen. Tillse att transport genomförs av en avtalad partner till en godkänd bilskrot, även att ett signerat kvittens med bilskrotsintyg lämnas, som bevis för annalkande avfärdande hos bilregistret. Kolla, innan bärgningen, att tillstånd för transport av kasserade bilar är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd disponibelt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa enkla aktioner tryggar för att bilvraket i Ursviken omhändertas på ett lagenligt och natursäkert sätt.