Skrotbilar från Vadstena är högt prioriterade

Övergivna skrotbilar från Vadstena belägger bilvrakens avvägar från behöriga företag. Och i högre grad uppvisas detta genom de tusentals uppställningsställen av avställda fordon, som kan ses runt om i landet. Det finns nog bara några enstaka personbilskyrkogårdar, som har tillåtelse för bibehållandet av skrotbilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och kassako till kommunernas ekonomi. Men övriga uppställningsplatser, med miljövådliga och halvt fördärvade fordonsvrak, är eländigt att behöva beskåda. Det finns väl inga andra, än ansvariga på Miljövårdsverket, som går med på dessa platser, som dessutom tycks godkännas på vattenskyddade områden. Dessa skrotbilar på villovägar kommer inte att hamna hos fordonsskroten, om inte ägarna tar sitt ansvar i enlighet med klimatbalken.

Förkastade kasserade bilar från Vadstena kan utnyttjas brottsligt

Innan en skrotbil i Vadstena nått en godkänd skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att fordonet blir utnyttjad i brottsliga avsikter. Ett klimat- och trafikvådlig personbil ger 10 gånger mer till säljaren i Afrika. Det råder förbud att föra ut kasserade bilar som saknar giltig granskning. Det är kanske upphovet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsförekomsten. Länsstyrelsen och Riksdagen insats avgränsas till inskrivning av mängden förbjudna utförda skrotbilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Gp som pratat med inspektörer från miljökontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Vadstena säljes genom nätet eller pressen, kan fordonet även återföras i trafik utan bilägarens vetskap. Och en del mindre bilföretag lagar enkelt de natur-och trafikvådliga personbilarna i körbart skick. Om en fordonsinnehavare överlämnar sin kasserade bil för tänkt bildemontering, utan att få skrotintyg från en auktoriserad bildemontering, kan det innebära framtida besvär. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta framgår otvetydigt i klimatförordningen. För att avstyra fuffens vid avyttring borde säljaren vidtaga åtgärder för att avlägsna sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, därtill skrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsägaren förvänta sig en stor betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med framtida bryderi som följd.

Alla uttjänta fordon från Vadstena borde lämnas till en legitimerad bilskrot

Lämnar ägaren personligen in sitt fordonsvrak till en auktoriserad bilskrot minskar osäkerheten för bedrägerier. Före proceduren med återvinning plockas eftersökta fordonsdelar för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Via mottagningskvittens, som intygar fragmentering och avfärdande hos bilregistret, ansvara för en laglig handling. Parallellt får fordonsägaren högst betalning för en uttjänt bil i Vadstena. Men priset varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att utforska valmöjligheterna. Måste bilvraket hämtas är osäkerheten desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns alternativ att sätta hinder för de illegala rörelsen. Att se till bärgning genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en behörig skrot, samt att ett påskrivet kvitto med skrotningsintyg avlämnas, som evidens för kommande avfärdande på bilregistret. Kolla, innan transporten, att licens för transport av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sådant tillstånd disponibelt och öppningsbart på sin sajt. De här enkla åtgärder säkrar för att bilvraket i Vadstena hanteras på ett rättmätigt och naturskyddat vis.