Bilverkstäder i Karlstad kämpar mot UG’s skamfilade rykte

Aktörer som håller på med bilreparationer i Karlstad förlänger bilens ålder och det är tveeggat. En ålderstigen och skadad bil borde ur naturaspekt lämnas in till en bildemontering med reg. bevis del 2 och skrotas. Men det är i de flesta fall baserat på renoveringskostnaden. Offert från behörig verkstad, med skyhöga priser, finns sannolikt inget val än att köra bilen till skroten. Trenden till allt växande lagningskostnaden har uppmärksammats hos andra behöriga verkstäder. Det har medfört att Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden fått in uppsjö av anklagelser för felaktiga krav på betalning. Det framkallade också Göteborgsposten engagemang. Så ihop med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev förfärande. Blott en av åtta kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till fordonsägarna. Det existerade respektabla och allmänt accepterade bilföretag bland de angivna, så nu kunde en riktig utrensning utföras inom branschen. Men de små och oärliga bilföretagen har alltid smugit undan skattemyndigheters försök till översyn. De kan, med sin brist på bokföring, fortgå som normalt utan störande inblandning.

Affärsverksamheter som arbetar med bilar i Karlstad levererar olika kvalitet

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att medföra disciplin i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tilltro. Det medförde MRF och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att utforma ett nytt sortimentssystem till företagen. Normen startar med ordentliga egenskapsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och externt av duktiga inspektörer. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Karlstad får licens att stämpla ”Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som håller på med fordon i Karlstad dra till sig uppståndelse

Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att märka två annorlunda bilverkstäder i Karlstad. Bland de auktoriserade existerar märkesverkstäder med relativt kostsamma lagningar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har access till mycket mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”företagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Beg. delar tagna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda klimatvillkor i bilskrotningsförfattningen förmåddes många skrotar att avveckla eller skifta nisch till personbilsreparationer som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotföretag med förbjudna uppsamlingsområden för ägare, som ska skrota en bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som ”uttjänt Toyota hämtas avgiftsfritt”, eller ”stor betalning för trasiga personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt klimatlagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och avfärdad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller skrotar i Karlstad utnyttjas.