Som ett resultat av fordonens allt mer el delar krävs det vanligtvis ett besök hos en märkesverkstad i Öckerö för att laga till små fel. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren betalar, så det är endast att åka med bilen till en märkesverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder skyhöga fakturor. Via Motormännens Riksförbunds riggade kontroll upptäcktes falsarier, som gav bilverkstäderna ett skadade rykte. Det visades, att nära 90 % av bilföretagen med avsikt blåste sina kunder på oerhörda summor. Att somliga falska aktörer som håller på med bilreparationer reparerar uttjänta bilar på Öckerö till trafik- och miljöfarliga fordon, behagar inte heller en klimatkämpe.
Aktörer som håller på med bilreparationer på Öckerö distribuerar skilda egenskaper
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid antal gånger för att medföra stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschavtalet ”Bilverkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa högre tilltro. Det föranledde MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassifikation till företagen. Nivån bygger på regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kunniga tillsynsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer på Öckerö får status att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre aktörer som håller på med fordonsrestaurering på Öckerö väcker intresse
Igenom Konsumenternas intrång är det enkelt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar på Öckerö. Bland de behöriga existerar behöriga verkstäder med väldigt saltade kostnader för lagningar. Möjligtvis beror det på att bara originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till mycket mer prisvärda delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som skapar mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Beg. bilreservdelar tagna från en skrot med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa klimatvillkor i bildemonteringsbestämmelsen pressades massa bilmonteringar att stänga eller ändra nisch till personbilsreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det finns fortfarande bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för ägare, som skall skrota sitt fordon. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Citroen bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för kasserade fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med naturlagen garanterar bilägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte certifierade bilverkstäder eller bilskrotar på Öckerö anlitas.