Regeringen har med ändrade regler att skrota bilen gett skrothandlare möjlighet att ge ersättning för avregistrering av en rostig Volvo-V50. Förr betalade ingen skrot för sådana bilar. För att behålla sina intjänade pengar har massa bilvrak hamnat på ställen de inte borde vara på. I och med att den statliga skrotpengen upplöstes växte de för miljön så negativa dumpningarna.
Då agerade Naturvårdsverket och ställde högre krav på bilskrot i Göteborg. Rekommendationer och föreskrifter till fordonstillverkare med krav på gratis skrotning och insamling inom 5 mils avstånd från Sveriges alla fordonsinnehavare. Etablerade skrothandlare skulle miljö-inrättas till behandling av miljökritisk avfall och kontrolleras varje år av ortens klimatavdelning. Flera bilskrotar försvann, men det var begynnelse till en god ersättning för en ålderstigen Saab hos en skrotfirma i Gbg.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Volvo-V50 hos skrotfirmorna i Göteborg
Biltillverkare bereddes hänvisning om en fullständig bilskrotning i Göteborg till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter ett antal års febrilt arbete har denna intention nåtts med bra marginal. Därför har fordran på kompensation bytts till en acceptabel ersättning för en skrotbil på en legal skrot i Gbg. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar hos bilskrotarna.
Skrotbilar och fordonsvrak karakteriserades som klimatriskabelt avfall, och naturstyrelsen gavs i arbete att tillse att de de tuffa föreskrifterna verkställdes ackurat. Skrotning och miljöhantering av en Volvo-V50 hos en certifierad skrot i Gbg klimatjusterades och inspekterades så noga att förbjuden business skulle droppa av. Det förorsakade även, att nära hälften av Göteborg skrotar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omläggningen av bildemontering realiserats till de nya bestämmelserna. En legal bildemontering följer miljöanspråken utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Cadillac och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Skrothandlare i Gbg gör vad som helst för att skaffa gamla Volvo-V50
Att skrota bilen gratis har brysk konkurrens om en defekt Volvo-V50 är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har pågått en god stund. Det rapporteras i Göteborgs Posten hur klimatövervakare och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har lokaliserat en ny och riskfri verksamhet med bildemontering i Göteborg vid sidan av droghandeln. Och handeln med utförsel av uttjänta bilar i trafik stiger konstant. Efterfrågan efter billiga begagnade fordon som Volvo 850 är mer än överhuvudtaget.
Vad händer med bilen när den skrotas? Många, mer eller mindre samordnade , bilmekaniker införskaffar och dona tillräckligt strikt med beg. delar. Detta är naturligtvis en missräkning för de aktiva miljöhjältarna, som strider mot de växande avgasföroreningarna. I den aktuella virus vädjan, att köra bil istället för att resa kollektivt, växer engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till familjen högsta option. Så en auktoriserad företag i Göteborg som håller på med bilskrotning kan inte påverka hur en uttjänt natur- och trafikfarlig Chevrolet åker på sidan om sin återvinning.