Bilskrotning i Göteborg av en Sunbeam på en certifierad bildemontering i Gbg ger fordonsägaren en acceptabel betalning vid överlämnande av bilen till en skrot. För några år sedan var förhållandet det motsatta. Trots inkasserad statlig skrotpremie medförde det ett visst belopp på en bilskrot. Och för att hushålla med sina stålar löste bilägaren en gratis avhysningsställe.
När skrotningspremien upplöstes växte de miljöfördärvande dumpningarna till allas förtret. Många kommuners miljöansvariga fick ursinniga invånare att skrika, då inga åtgärder genomfördes. Så det blev tid för Länsstyrelsen att ta i med hårda nävar. Tuffa lagar till fordonstillverkare och skrotar i Göteborg formades. Producenterna beviljades övertaga ansvaret för bilskrotningen och transport av alla skrotbilar i Sverige. Återvinningen var helt gratis om fordonet inte saknade några komponenter. De innebar dessutom planera för en målinriktad återvinning. Det avgörande konsekvensen ger nuförtiden bilinnehavaren till Sunbeam en godtagbar betalning.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Sunbeam hos skrotföretagen i Göteborg
Bilproducenterna gavs direktiv om en 95-procentig återföring av en Sunbeam till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flera års frenetiskt arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har fordran på kompensation ersatts av en rimlig ersättning för uttjänta bilar hos en etablerad bilskrotning i Gbg.
Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens skoningslösa inblandning på bilskrotarna. Skrotbilar kategoriserades som miljöfarligt avfall, och Miljöadministrationen bereddes i uppgift att tillse att de de hårda bestämmelserna utfördes ackurat. Bilskrotning och miljöhantering av en Sunbeam hos en auktoriserad skrot i Göteborg naturjusterades och kontrollerades så noga att lagstridig business skulle droppa av. Det förmådde också, att nära hälften av landets skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av återvinning av bilar förverkligats till de nya förordningarna. En legitimerad skrotfirma följer miljövillkoren utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Sunbeam och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Skrotföretagen i Gbg gör vad som helst för att skaffa gamla Sunbeam
Att bildemontering i Göteborg har hård konkurrens om en gammal Sunbeam är ingen ny upplysning. Kriminella utskeppningar har skett en god stund. Det redogörs i Hälsinge Kuriren hur klimatkontrollanter och ordningsmakten bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr rullar förbi varje dag.
Den organiserade kriminaliteten har upptäckt en ny och trygg levebröd vid sidan av narkotikan. Och hanterande med utskeppning av miljöfarliga fordon i trafik växer konstant. Suget efter prisvärda begagnade bilar som Sunbeam är större än någonsin. Fler, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och fixar tillräckligt strikt med billiga bilreservdelar. Detta är självfallet ett misslyckande för de aktiva naturkämparna, som tampas mot de höga koldioxidutsläppen. I den aktuella pandemins uppmaning, att åka personbil som alternativ för att resa spårvagn, stiger intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till hushållet främsta prioritet. Så en behörig bilskrot i Göteborg ser med vemod hur en rostig miljö- och trafikfarlig Sunbeam kör utmed sin skrot.