Ersättningen för defekta Volvo-XC70 varierar hos etablerad bilskrot i Göteborg

Idag existerar åtskilliga varianter till avhysning av en Volvo-XC70 än på en Göteborg behörig skrotfirma i Gbg. Tragiskt nog har en del av de olika alternativen förbindelse med den organiserade brottsligheten. På några få decennier har värdelösa vrak övergått till att vara inkomstbringande objekt. några klimatansvariga påminns förmodligen den tiden, då tokigt folk beskyllde dem för att inte transporterade bort klimatförsämrade fordonsvrak från angivna platser. Det var naturligtvis enkelt och lindrigt att parkera vraket i skogen. Och när den obligatoriska skrotpremien upphörde växte problemet för miljökontoren. Då klev Länsstyrelsen in på plan med piskan i hand.

Bilfabrikanternas skyldighet angavs i insamling och gratis bilskrotning av alla uttjänta personbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Lämna bilen till bra bilskrot i Göteborg. Kraftiga miljövillkor inrättades för tömning av klimatfarligt avfall. Det innebar att en bilskrot i Göteborg kan tampas om en defekt Volvo 850.

Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Volvo-XC70 hos bildemontering i Göteborg

Biltillverkare gavs direktiv om en 95-procentig återföring av en Volvo-XC70 till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter många års intensivt arbete har detta mål nåtts med god marginal. Därför har fordran på betalning omvandlats till en acceptabel ersättning för ett vrak hos en etablerad skrotfirma i Gbg. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala Göteborg påtryckningar på återvinningsföretagen.

Kasserade bilar stämplades som miljöfarligt avfall, och Miljöledningen bereddes i uppdrag att se till att de de kraftiga lagarna utfördes precist. Skrotning och miljöhantering av en Amazon hos en legal bilskrot i Göteborg miljöreglerades och övervakades så noga att förbjuden verksamhet skulle försvinna. Det förorsakade dessutom, att nära femtio procent av Sveriges bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av skrotning realiserats till de nya bestämmelserna. En legal bildemontering följer klimatkraven utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Morris och andra trotjänare är eftertraktade föremål.

Bilskrotar i Göteborg har konkurrenter om äldre Volvo-XC70

Att bildemontering i Göteborg har kärv maktkamp om en gammal Volvo-XC70 är ingen nyhet. Olagliga utskeppningar har pågått länge. Det framställs i Jönköpings-Posten hur naturgranskare och polismyndigheten bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har påträffat en ny och ofarlig näring vid sidan av droghandeln. Och hantering med export av uttjänta bilar i trafik stiger stadigvarande. Efterfrågan efter prisvärda beg. bilar som Volvo P1800 är större än nånsin. Fler, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker handlar och fixar tillräckligt grundligt med billiga bilkomponenter.

Detta är självfallet en motgång för de aktiva klimathjältarna, som krigar mot de höga avgasutsläppen. I den aktuella virus vädjan, att köra bil i stället för att använda kollektivt, stiger engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till hemmet största option. Så en certifierad bildemontering i Gbg ser med dysterhet hur en uttjänt natur- och trafikfarlig Volvo-S50 kör utmed sin återvinning.