Länsstyrelsen har med korrigerade principer sett till att en certifierad skrot i Gbg kan lämna betalning för skrotning och avregistrering av en trasig Exalibur. Förr betalade ingen skrot för sådana bilar. För att hushålla sina surt förtjänta slantar har många skrotbilar övergivits på ställen de inte borde vara på. Och när den allmänna skrotbilspremien avvecklades växte de för miljön så negativa dumpningarna. Då slog myndigheterna i Göteborg till och ställde högre krav på alla auktoriserade bilskrotare.
Ut på banan drogs biltillverkare med begäran på avgiftsfri återvinning och uppsamling inom fem mils avstånd från Sveriges alla ägare. Auktoriserade bildemonteringar skulle naturanpassas till användning av miljökritisk avfall och kontrolleras årsvis av ortens klimatenhet. En del bilskrotar drogs in, men det var starten till en okej ersättning för en gammal Exalibur på en bildemontering i Gbg.
Skrotning av äldre bilar höjer ersättning på Exalibur hos skrotfirmorna i Göteborg
Fordonstillverkare bereddes direktiv om en 95-procentig återföring av en Exalibur till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flertalet års frenetiskt arbete har denna intention uppnåtts med bra marginal. Därför har anspråk på kompensation omvandlats till en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak hos en certifierad bilskrot i Gbg. Men skrotningsprocessen i Göteborg hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets hänsynslösa påtryckningar på bilskrotarna.
Kasserade bilar karakteriserades som miljökritiskt avfall, och naturmyndigheten gavs i arbete att se till att de de kraftiga normerna utfördes exakt. Anläggning och miljöhantering av en Exalibur hos en legal bilskrotning i Gbg naturreglerades och inspekterades så noga att illegal business skulle droppa av. Det föranledde även, att nära 50 % av landets skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omändringen av återvinning av bilar genomförts till de nya föreskrifterna. En certifierad skrotfirma följer klimatvillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Exalibur och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Skrotar i Gbg slåss om att få tag i äldre Exalibur
Att skrot i Gbg har hård maktkamp om en ålderstigen Exalibur är ingen ny information. Kriminella utskeppningar har skett en god stund. Det skildras i Alingsås Tidning hur naturinspektörer och ordningsmakten bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har lokaliserat en ny och riskfri levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med återinförande av uttjänta bilar i trafik ökar stadigvarande. Efterfrågan efter billiga begagnade fordon i Göteborg som Exalibur är högre än vid någon tidpunkt.
Fler, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder handlar och lagar tillräckligt noga med billiga bildelar. Detta är självklart ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som strider mot de stigande avgasföroreningarna. I nuvarande virus uppmaning, att köra personbil istället för att resa spårvagn, växer intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till hushållet främsta option. Så en legitimerad skrot i Gbg ser med sorgsenhet hur en uttjänt klimat- och inte säker Exalibur kör på sidan om sin skrot.