Bilskrot på Hisingen hämtar havererad Maserati

Ingen vet hur många Maserati som nått en lämplig bildemontering på Hisingen. Myndigheterna vet inte heller till antalet skrotbilar som är övergivna i skog och mark. Nuförtiden finns däremot goda förutsättningar att alla uttjänta bilar hamnar på rätt ställe, trots den hårda kampen om kunderna från den organiserade kriminaliteten. Det förekom inte för 20 år sedan. Bilägarna var skyldiga att bekosta ett visst belopp för återvinning av bilen även då den obligatoriska skrotpremien bekostades. När den upplöstes ökade kvantiteten övergivna vrak på skymda ställen. Föroreningar i terräng och vatten tvingade Naturvårdsverket till tuffa insatser.

Fordonstillverkare måste bekosta för demonteringen. De blev ansvariga för hopsamling av uttjänta bilar och tvingades till ordnande av en ändamålsenlig skötsel. Därmed kan en legitimerad skrot på Hisingen betala en bra peng för en förbrukad Maserati.

Materialåtervinning inbringar mer pengar på Maserati hos skroten på Hisingen

Biltillverkare gavs anvisningar om en nästan fullkomlig retur av en Maserati till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter massa års febrilt arbete har denna intention nåtts med bra marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak hos en behörig skrot på Hisingen.

Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på skrothandlarna. Skrotbilar klassades som klimatfarligt avfall, och Miljöstyrelsen bereddes i arbete att se till att de de hårda föreskrifterna utfördes ackurat. Återvinning och avregistrering av en Maserati hos en certifierad bildemontering på Hisingen miljöjusterades och kontrollerades så noga att olaglig business skulle droppa av. Det förorsakade dessutom, att nära femtio procent av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omändringen av återvinning av bilar genomförts till de nya föreskrifterna. En av Länsstyrelsen godkänd bilskrot följer klimatkraven utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Maserati och andra trotjänare är eftertraktade föremål.

Skrothandlare på Hisingen har konkurrenter om äldre Maserati

Att bilskrotning på Hisingen har kärv rivalitet om en gammal Maserati är ingen nyhet. Kriminella utskeppningar har pågått under lång tid. Det skildras i Dagens Industri hur miljöövervakare och polismakten bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har påträffat en ny och riskfri näring vid sidan av narkotikan.

Och hantering med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger konstant. Suget efter prisvärda beg. bilar som Maserati är högre än någonsin. Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder inhandlar och lagar tillräckligt noggrant med begagnade bildelar. Detta är självklart en missräkning för de aktiva klimathjältarna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I den aktuella virus uppmaning, att färdas med bil som alternativ för att använda spårvagn, växer engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen högsta option. Så en etablerad bilskrotning på Hisingen ser med vemod hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Maserati kör utmed sin återvinning.