Kvaddad Ferrari kan hamna för bilskrotning på Hisingen

Bil demontering av en Ferrari på en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning på Hisingen ger ägaren en acceptabel ersättning vid överlämnande av bilen till en skrot. För några år sedan var förhållandet det motsatta. Trots inkasserad statlig skrotningspremie medförde det en viss summa på en bildemontering.

Och för att hushålla med sina stålar ordnade fordonsägaren en avgiftsfri avhysningsplats. När skrotpremien fasades ut växte de naturförsämrande dumpningarna till allas förtret. Och olika samhällens miljöbetrodda fick ursinniga medborgare att skria, då inga initiativ verkställdes. Så det blev tid för Transportstyrelsen att ta i med hårda nypor. Tuffa lagar till bilfabrikanter och till bilskrot i Göteborg formades. Biltillverkarna fick ta hand om ansvaret för återvinning och transport av alla Porsche som tjänat ut. Återvinningen var helt gratis om fordonet inte saknade några komponenter. De måste dessutom projektera för en samordnad återvinning. Det goda konsekvensen ger idag ägaren till Ferrari en hyfsad betalning.

Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Ferrari hos skroten på Hisingen

Fordonstillverkare bereddes hänvisning om en 95-procentig återföring av en Ferrari till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flertalet års ihållande arbete med Mazda Cosmo har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på kompensation omvandlats till en godtagbar ersättning för en skrotbil på en auktoriserad bilskrot på Hisingen. Men återvinningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens brutala påtryckningar hos skrotarna.

Kasserade bilar klassades som naturfarligt avfall, och klimatstyrelsen gavs i uppdrag att se till att de de strama föreskrifterna följdes precist. Anläggning och sanering av en Ferrari hos en etablerad bildemontering på Hisingen klimatreglerades och övervakades så noga att förbjuden aktivitet skulle försvinna. Det förmådde dessutom, att nära hälften av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omläggningen av skrotning realiserats till de nya föreskrifterna. En certifierad skrotfirma följer klimatkraven utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Ferrari och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Skrotar på Hisingen tävlar om att köpa äldre Ferrari

Att skrotfirma på Hisingen har grym rivalitet om en förlegad Ferrari är ingen ny upplysning. Olagliga utskeppningar har skett länge. Det beskrivs i Energimagasinet hur miljöinspektörer bara kan se på, hur begagnade bildelar för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har hittat en ny och trygg försörjning vid sidan av droghandeln. Och hantering med utrikeshandel av miljöfarliga fordon i trafik växer oavbrutet.

Efterfrågan efter billiga beg. personbilar som Saab 9-5 är högre än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar och dona tillräckligt ordentlig med billiga bilreservdelar. Detta är definitivt en motgång för de aktiva klimathjältarna, som strider mot de växande koldioxidföroreningarna. I nuvarande pandemins vädjan, att åka bil istället för att resa kollektivt, stiger engagemanget för förvärv av en billig andrabil till familjen största prioritet. Så en fullmakt från en skrotfirma som skrota bilen på Hisingen ser med sorgsenhet hur en trasig miljö- och trafikfarlig Ferrari kör förbi sin återvinning.