Illegal verksamhet med SAAB-92 motarbetar auktoriserad bildemontering i Göteborg

Skrotpremien för en äldre SAAB-92 på en certifierad bildemontering i Göteborg hade länge varit under noll kronor. Detta medförde att bilinnehavaren var tvungen att bekosta för bilskrotningen.

Redan år 2007 försvann den statliga skrotbilspremien. Den hade utjämnat en jätte del av kostnaden, så massor beslutade sig att köra sin SAAB-92 till en bildemontering i Gbg. Men när skrotpengen försvann ökade också antalet övergivna vrak i Göteborg på alla osannolika ställen. Trafikverket avfattade nya tuffa lagar till biltillverkare för att få stopp på de miljöskadliga handlingarna. Organisationen kommenderades ta emot skrot bilar gratis för återvinning. De måste dessutom arrangera insamling av alla skrot bilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning i Gbg skulle, utöver försäljning av brukade bildelar, också få mer pengar för en förbrukad SAAB-92.

Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på SAAB-92 för bildemonteringen i Göteborg

Bilproducenterna gavs anvisningar om en 95-procentig återföring av en SAAB-92 till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års energiskt jobb har denna intention nåtts med bra marginal.

Därför har fordran på betalning bytts till en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak. Miljöriktig bilskrot i Göteborg tjänar samhället på. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala inblandning hos bilskrotarna. Uttjänta fordon karakteriserades som miljövanskligt avfall, och Miljöledningen bereddes i uppgift att tillse att de de hårda föreskrifterna genomfördes precist. Skrotning och avregistrering av en Morris hos en behörig skrotfirma i Gbg klimatanpassades och kontrollerades så noga att förbjuden aktivitet skulle droppa av. Det föranledde också, att nära 50 % av Sveriges skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omläggningen av återvinning av bilar förverkligats till de nya normerna. En certifierad bilskrot följer klimatvillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta SAAB-92 och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilåtervinnare i Göteborg har konkurrenter om äldre SAAB-92

Att bildemontering i Göteborg har hård konkurrens om en gammal Volvo XC70 är ingen ny upplysning. Kriminella utskeppningar har pågått en god stund. Det rapporteras i Västerbottningen hur naturövervakare och länsman bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr rullar förbi varje dag.

Den samordnade kriminaliteten har påträffat en ny och riskfri levebröd vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av miljöfarliga fordon i Göteborg i trafik ökar ständig. Suget efter prisvärda beg. bilar som Oldsmobile är mer än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker införskaffar och reparerar tillräckligt ordentlig med beg. bilreservdelar. Detta är självklart ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att färdas med personbil i stället för att använda spårvagn, ökar engagemanget för inköp av en billig andrabil till hemmet största prioritet. Så en Länsstyrelsen godkänd skrot i Gbg ser med vemod hur en rostig natur- och trafikfarlig SAAB-92 kör på sidan om sin skrot.