Bilskrot i Göteborg tävlar om inköp av havererade Studebaker

Det är inte alla förunnat att få två tusen kronor i ersättning för bilskrotning av en Studebaker hos en lämplig bilskrot i Göteborg. För det är ju inte så lång tid sedan det kostade lika mycket att bli av med skrotbilen på ett legalt sätt. Förvisso gottgjorde staten en del till bilskroten, men det täckte inte till hela kostnaden. Genom att lämna fordonet i naturen kunde en krogsväng finansieras. Och det kunde till och med bli ett par, när den obligatoriska skrotbilspremien uteblev.

De här destruktiva klimatverken hindrade Naturvårdsverket till att ta i med hårdhandskarna. Raka och slagkraftiga krav framfördes till Bilproducenterna via nya stentuffa författningar. De skulle från dags datum hämta in och betala alla återvinningar gratis. Därutöver bands de till en gynnsammare bilskrotning av en värdelösa Studebaker.

Attraktiva bildelar höjer ersättning på Studebaker hos bildemonteringen i Göteborg

Bilfabrikanterna gavs hänvisning om en 95-procentig återföring av en Studebaker till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter flera års ihållande arbete har denna intention nåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på kompensation bytts till en tillfredsställande Göteborg ersättning för ett fordonsvrak på en etablerad skrotfirma i Gbg.

Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala påtryckningar på bilskrotarna. Uttjänta fordon stämplades som klimatvanskligt avfall, och klimatledningen gavs i uppdrag att tillse att de de strama lagarna verkställdes precist. Bilskrotning och sanering av en Studebaker hos en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Gbg naturjusterades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle upplösas. Det förorsakade också, att nära 50 % av landets bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av skrotning förverkligats till de nya förordningarna. En etablerad skrot följer miljöanspråken utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Studebaker och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Bilåtervinnare i Gbg har konkurrenter om gamla Studebaker

Att bilskrot i Gbg har hård maktkamp om en ålderstigen Studebaker är ingen ny information. Olagliga exporter har skett en god stund. Det presenteras i Bohusläningen hur klimatövervakare och andra bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har påträffat en ny och riskfri Göteborg levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och rörelse med återinförande av skrotbilar i trafik växer ständig.

Efterfrågan efter prisvärda begagnade fordon som Studebaker är mer än vid någon tidpunkt. Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder handlar och lagar tillräckligt ordentlig med beg. bilreservdelar. Detta är självfallet en missräkning för de aktiva miljöhjältarna, som krigar mot de höga koldioxidutsläppen. I den rådande virus vädjan, att åka personbil som alternativ för att använda buss, växer engagemanget för förvärv av en billig andrabil till hemmet främsta option. Så en behörig skrot i Gbg ser med dysterhet hur en trasig miljö- och inte säker Studebaker kör via sin bildemontering.