Dumpade Renault-Dauphine återgår i ett evigt kretslopp genom bilskrot i Kållered

En etablerad bilskrotning i Kållered kan idag tjäna pengar på en obrukbar Renault-Dauphine. Det är inte så länge sedan den enda intäkten kom från försäljning av begagnade bildelar. I och med dessa försäljningar inte motsvarade skrotningsavgiften tvingas en bilinnehavare betala vid inlämningen. En viss offentlig gottgörelse gavs genom skrota bilen med betalning.

Men när den försvann växte de väldigt omskrivna och för miljön ohälsosamma avhysningarna i naturen. Myndigheterna skred då in på banan. Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Bilfabrikanterna blev ansvariga att betala för bilskrotning och avregistrering. Uppsamling föll även på deras förpliktelse. Skrotbilar stämplades som klimatvådligt avfall, så företag utan befogenhet från Transportstyrelsen stod utan arbete. Det resulterade i många likviderade skrotfirmor. Men igenom en lämplig insats kan en behörig bilskrotning i Kållered lämna ersättning för en söndrig Renault-Dauphine.

Materialåtervinning är en bättre inkomstkälla på Renault-Dauphine för bilskrotaren i Kållered

Biltillverkare gavs föreskrifter om att skrota bilen i Kållered med fullkomlig retur av en Renault-Dauphine till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter massa års ihållande jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på kompensation ersatts av en acceptabel ersättning för uttjänta bilar på en lämplig bilskrot i Kållered. Men återvinningsförloppet hade inte lyckats utan Länsstyrelsens brutala påtryckningar hos bilskrotarna i Kållered. Kasserade bilar kategoriserades som miljöriskabelt avfall.

Dumpade Renault-Dauphine återgår i ett evigt kretslopp genom bilskrot i Kållered

Klimatförvaltningen bereddes i uppdrag att se till att de de strama lagarna utfördes precist. Skrotning och avregistrering av en Renault-Dauphine hos en lämplig skrot i Kållered miljöjusterades och övervakades så noga att lagstridig business skulle försvinna. Det förmådde dessutom, att nära hälften av Sveriges skrothandlare var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omändringen av återvinning av bilar genomförts till de nya normerna.

En legal bilskrot följer naturkraven utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Renault-Dauphine och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilåtervinnare i Kållered tävlar om att köpa äldre Renault-Dauphine

Att bildemontering i Kållered har tuff rivalitet om en murken Renault-Dauphine är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har pågått en god stund. Det redogörs i Västerbottningen hur miljökontrollanter och aina bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har lokaliserat en ny och riskfri levebröd vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av skrotbilar utan avregistrering och utfärdande av skrotintyg i trafik växer hela tiden.

Efterfrågan efter billiga beg. fordon som Renault-Dauphine är högre än någonsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder köper och reparerar tillräckligt ordentlig med begagnade reservdelar. Detta är självklart ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som tampas mot de växande avgasutsläppen. I den aktuella virus uppmaning, att åka personbil istället för att använda spårvagn, växer intresset för köp av en billig andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en certifierad skrotfirma i Kållered ser med dysterhet hur en avdankad natur- och trafikfarlig Renault-Dauphine kör förbi sin anläggning.