Defekta Simca efterlyses av legal skrot i Göteborg för skrotning. De reservdelar som anses ha nått värde kvar återanvänds och lagerförs. Fortfarande är det enormt sug av prisvärda bilkomponenter, så dessa kan öka ersättningen vid inlämningen av en Simca till en bilskrot i Gbg. Efter indragningen av den allmänna skrotningspremien var det svårt för bilägare att skrota bilen kostnadsfritt.
I och med det valde en del att överge sina uttjänta personbilar i naturen. Men det bekymret skulle Transportstyrelsen fixa igenom införande av tuffa stadgor för tretton år sen. Bilproducenterna pressades till en del eftergifter för en Simca hos en etablerad bildemontering i Gbg. Dessutom fick de ansvaret att hopsamla skrot bilarna till en auktoriserad bilskrot, som inte översteg 50 kilometer. Det senare kravet har aldrig infriats, varför företagen måste hämta skrotbilen hos kunden.
Attraktiva bildelar är en bättre inkomstkälla på Simca hos skroten i Göteborg
Fordonstillverkare gavs hänvisning om en 95-procentig retur av en Simca till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter flera års intensivt arbete har detta mål uppnåtts med bra marginal. Därför har fordran på betalning bytts till en acceptabel ersättning för ett bilvrak på en legal bilskrot i Gbg. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens brutala påtryckningar på återvinningsföretagen. Skrotbilar klassades som miljöprekärt avfall, och Miljöförvaltningen bereddes i arbete att tillse att de de strama bestämmelserna verkställdes exakt. Bilskrotning och sanering av en Simca hos en certifierad bilskrotning i Göteborg
miljöjusterades och inspekterades så noga att lagstridig aktivitet skulle upplösas. Det förmådde även, att nära hälften av Sveriges företag måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omändringen av bilskrotning förverkligats till de nya föreskrifterna. En behörig bilskrot följer miljöanspråken utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Simca och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bildemonteringar i Göteborg har konkurrenter om gamla Simca
Att skrotfirma i Göteborg har kärv maktkamp om en defekt Simca är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har fortgått länge. Det beskrivs i It Branschen hur naturkontrollanter och polismakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och trygg levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och handeln med utrikeshandel av miljöfarliga fordon i trafik ökar ständig. Efterfrågan efter billiga begagnade bilar som Simca är större än någonsin.
Fler, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker förvärvar och reparerar tillräckligt strikt med beg. bilreservdelar. Detta är så klart ett misslyckande för de aktiva naturkämparna, som krigar mot de höga avgasutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att åka personbil som alternativ för att använda kollektivt, ökar intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet största prioritet. Så en auktoriserad skrot i Gbg ser med dysterhet hur en rostig miljö- och inte säker Simca åker förbi sin anläggning.