Naturvårdsverket har med korrigerade principer kontrollerats att en legitimerad bilskrotning i Gbg kan lämna ersättning för bilskrotning och avregistrerad på Transportstyrelsen i Göteborg av en uttjänt Lotus. Men så har det inte alltid varit. För att hushålla sina surt förtjänta slantar har flera övergivna bilar hamnat i naturen. I och med att den statliga skrotpremien upphörde ökade också bilar som övergetts i skog och mark.
Då agerade Naturvårdsverket och ställde högre krav på alla auktoriserade bilskrotare att skrota bilen med betalning. Ut på banan drogs bilproducenterna med villkor på kostnadsfri bilskrotning och insamling inom fem mils distans från Sveriges alla fordonsägare. Legitimerade skrothandlare skulle naturinrättas till hantering av en Seat och naturskadligt avfall och granskas årligen av ortens klimatenhet. Många skrotar försvann, men det var starten till en okej betalning för en ålderstigen Lotus på en bilskrot i Gbg.
Skrotning av äldre bilar ger högre intäkter på Lotus för bildemonteringen i Göteborg
Bilfabrikanterna bereddes riktlinjer om en nästan fullkomlig retur av en Lotus till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter massa års frenetiskt arbete har detta mål nåtts med god marginal. Därför har begäran på kompensation omvandlats till en acceptabel ersättning för en skrotbil hos en legitimerad bildemontering i Gbg. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar hos bilskrotarna.
Kasserade bilar karakteriserades som miljökänsligt avfall, och naturförvaltningen gavs i uppgift att se till att de de strama bestämmelserna följdes precist. Bilskrotning och miljöhantering av en Smart hos en behörig bilskrotning i Gbg miljöreglerades och kontrollerades så noga att olaglig verksamhet skulle droppa av. Det föranledde också, att nära hälften av landets skrothandlare var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omändringen av bilskrotning i Göteborg förverkligats till de nya förordningarna. En certifierad bilskrotning följer miljövillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Lotus och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Bilåtervinnare i Gbg tävlar om att köpa gamla Lotus
Att bilskrot med självplock i Gbg har grym konkurrens om en gammal Lotus är ingen ny information. Kriminella utskeppningar har skett länge. Det presenteras i Svenska Dagbladet hur naturinspektörer och aina bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten i Göteborg har påträffat en ny och säker levebröd vid sidan av narkotikan. Och handeln med Skoda och återinförande av andra miljöfarliga fordon i trafik ökar oavbrutet.
Suget efter prisvärda begagnade bilar som Lotus är högre än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och dona tillräckligt noga med beg. bilreservdelar. Detta är så klart en missräkning för de aktiva naturhjältarna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I nuvarande virus vädjan, att köra bil istället för att använda buss, ökar intresset för köp av en billig andrabil till familjen högsta option. Så en lämplig bilskrot i Göteborg ser med dysterhet hur en rostig natur- och inte säker Lotus åker bredvid sin bilskrot.