Bilskrot i Kungälv återvinner bilvraket Dacia-Sandero med 95 %

Idag finns åtskilliga alternativ till att överge en Dacia-Sandero än hos en Länsstyrelsen godkänd skrotfirma i Kungälv. Tyvärr har flertalet av de skilda alternativen där återvinning av Volkswagen-Polo är nyckeln till ersättning från bildemontering i Kungälv och inte den organiserade kriminaliteten. På några få decennier har defekta bilvrak förvandlas till lönande ägodelar. en del naturbetrodda påminns kanske den tiden, då tokigt folk anklagade dom för att inte bärgade undan naturförsämrade fordonsvrak från utpekade platser.

Det var självklart enkelt och billigt att parkera skrotbilen i skogen. Och när den offentliga skrotpremien avvecklades dubblades huvudbryet för miljökontoren. Då klev Regeringen in på plan med piskan i hand. Bilproducenternas förpliktelse angavs i hämtning och gratis bil demontering av alla uttjänta personbilar upp till 3,5 ton totalvikt. Kraftiga klimatföreskrifter grundades för avlägsning av miljökritiskt avfall. Det betyder att en bildemontering i Kungälv kan tampas om en förbrukad Dacia-Sandero.

Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Dacia-Sandero för bilskrot i Kungälv

Bilproducenterna bereddes föreskrifter om att skrota bilar i Kungälv med en 95-procentig återföring av en Dacia-Sandero till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter massa års febrilt jobb har denna intention nåtts med bra marginal. Därför har begäran på betalning omvandlats till en rimlig ersättning för en skrotbil hos en auktoriserad bilskrotning i Kungälv.

Bilskrot i Kungälv återvinner bilvraket Dacia-Sandero med 95 %

Men återvinningsförloppet med mottagningsbevis hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar hos skrothandlarna. Uttjänta fordon stämplades som miljövanskligt avfall, och Miljömyndigheten gavs i uppgift att tillse att de de kraftiga normerna genomfördes exakt. Bilskrotning och sanering av en Dacia-Sandero hos en certifierad bilskrot i Kungälv klimatreglerades och kontrollerades så noga att lagstridig business skulle försvinna. Det föranledde även, att nära 50 % av Sveriges företag måste lägga ned sin verksamhet.

Numera har omläggningen av återvinning och avregistrering med bilar genomförts till de nya föreskrifterna. En behörig bilskrotning följer klimatanspråken utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Dacia-Sandero och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

Skrotföretagen i Kungälv gör vad som helst för att skaffa gamla Dacia-Sandero

Att skrot i Kungälv har grym maktkamp om en förlegad Dacia-Sandero är ingen nyhet. Förbjudna exporter har skett länge. Det framställs i Ljungskile nyheter hur naturkontrollanter och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har upptäckt en ny och trygg verksamhet vid sidan av knarkförsäljning. Handhavande med fullmakt och utskeppning av uttjänta bilar i trafik stiger oavbrutet.

Suget efter billiga begagnade personbilar som Dacia-Sandero är högre än någonsin. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder köper och lagar tillräckligt strikt med billiga delar. Detta är så klart en missräkning för de aktiva miljökämparna, som slåss mot de höga avgasföroreningarna. I nuvarande pandemins vädjan, att färdas med personbil istället för att använda kollektivt, växer intresset för inköp av en billig andrabil till hemmet främsta option. Så en etablerad bildemontering i Kungälv ser med sorgsenhet hur en rostig klimat- och inte säker Dacia-Sandero kör på sidan om sin återvinning.