Regeringen har med ändrade regler sett till att en certifierad bilskrotning i Kungälv kan ge pengar för skrotning och utfärdad på Transportstyrelsen av en avdankad Citroen-Aircross. Men så har det inte alltid varit.
För att hushålla sina surt förtjänta slantar har massa bilvrak hamnat på ställen de inte borde vara på. Och när den allmänna skrotningspremien drogs in ökade också bilar som övergetts i skog och mark. Då slog myndigheterna till och ställde högre krav på alla auktoriserade bilskrotare. Rekommendationer och föreskrifter till fordonstillverkare med krav på avgiftsfri skrotning och hopsamling inom fem mils distans från landets bilägare.
Legitimerade bilskrotar skulle klimatinrättas till behandling av naturskadligt avfall och avsynas årligen av ortens klimatenhet. Flertalet skrotfirmor försvann, men det var starten till en god kompensation för en förlegad Citroen-Aircross på en bildemontering i Kungälv.
Skrotning av äldre bilar är en bättre inkomstkälla på Citroen-Aircross för skrotfirmorna i Kungälv
Biltillverkare bereddes direktiv om en 95-procentig återföring av en Citroen-Aircross till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flera års frenetiskt jobb har denna intention nåtts med bra marginal.
Därför har anspråk på betalning ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak hos en auktoriserad bilskrotning i Kungälv. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets brutala inblandning hos skrothandlarna. Uttjänta fordon karakteriserades som miljöriskabelt avfall, och Miljöförvaltningen bereddes i arbete att se till att de de strama bestämmelserna följdes ackurat. Återvinning och miljöhantering av en Citroen-Aircross hos en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Kungälv klimatreglerades och inspekterades så noga att lagstridig aktivitet skulle droppa av. Det föranledde även, att nära femtio procent av landets skrotar var tvungna att avveckla verksamheten.
Nuförtiden har omändringen av bilskrot i Kungälv realiserats till de nya normerna. En etablerad bildemontering följer miljövillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Citroen-Aircross och andra trotjänare är önskade objekt.
Bildemonteringar i Kungälv gör vad som helst för att skaffa äldre Citroen-Aircross
Att skrotfirma i Kungälv har tuff maktkamp om en förlegad Citroen-Aircross är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har försiggått under lång tid. Det framställs i Affärsvärlden hur klimatinspektörer och polisen bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag.
Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och ofarlig näring vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av uttjänta bilar i trafik växer oavbrutet. Suget efter billiga begagnade bilar som Citroen-Aircross är mer än överhuvudtaget. Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder inhandlar och lagar tillräckligt ordentlig med beg. delar. Detta är självfallet en missräkning för de aktiva miljökämparna, som strider mot de växande avgasutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att åka personbil i stället för att använda kollektivt, stiger intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet största option. Så en lämplig bilskrotning i Kungälv ser med dysterhet hur en rostig natur- och inte säker Citroen-Aircross åker på sidan om sin bilskrot.