Numera förefinns en del varianter till att överge en Ford-Fiesta än på en certifierad bildemontering i Kungälv. Tragiskt nog har flertalet av de skilda alternativen beröring med den organiserade brottsligheten. På några få decennier har defekta vrak övergått till att vara inkomstbringande objekt. En övergiven Volkswagen-Jetta ger ersättning hos bilskrot i Kungälv och förmodligen gratis hämtning. Några naturansvariga minns förmodligen den skedet, då vrålande medborgare anklagade dom för att inte fraktade undan klimatfördärvande fordonsvrak från angivna ställen.
Det var naturligtvis lätt och billigt att knuffa in skrotbilen i skogen. Och när den allmänna betalningen fasades ut ökade huvudbryet för klimatkansliet. Då klev Riksdagen in på plan med piskan i hand. biltillverkarnas skyldighet angavs i transporterna och gratis återvinning av alla uttjänta personbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Hårda miljövillkor upprättades för sanering av klimatskadligt avfall. Det medförde att en bilskrot i Kungälv kan tampas om en förbrukad Ford-Fiesta.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Ford-Fiesta hos skroten i Kungälv
Fordonstillverkare bereddes hänvisning om en 95-procentig återföring av en Ford-Fiesta till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flertalet års energiskt arbete har denna intention uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på betalning omvandlats till en rimlig ersättning för ett fordonsvrak hos en legitimerad bilskrot i Kungälv. Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar hos bilskrotarna.
Utdömda fordon stämplades som miljövanskligt avfall, och Miljöförvaltningen gavs i arbete att tillse att de de strama normerna verkställdes exakt. Anläggning och avregistrering av en Ford-Fiesta hos en etablerad bildemontering i Kungälv miljöanpassades och inspekterades så noga att förbjuden business skulle försvinna. Det föranledde dessutom, att nära hälften av landets skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omändringen av bilskrotning förverkligats till de nya riktlinjerna. En certifierad bildemontering följer klimatkraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Ford-Fiesta och andra trotjänare är önskade föremål.
Skrotar i Kungälv har konkurrenter om äldre Ford-Fiesta
Att bildemontering i Kungälv har kärv rivalitet om en förlegad Ford-Fiesta är ingen nyhet. Olagliga utskeppningar har skett under lång tid.
Det rapporteras i Internationalen hur naturövervakare och ordningsmakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har hittat en ny och ofarlig inkomstkälla vid sidan av knarkförsäljning. Och handeln med återinförande av uttjänta bilar i trafik växer oavbrutet. Suget efter prisvärda beg. fordon som Ford-Fiesta är högre än någonsin. Många, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder införskaffar och lagar tillräckligt grundligt med billiga reservdelar. Detta är definitivt en motgång för de aktiva naturhjältarna, som strider mot de växande avgasföroreningarna.
I den rådande pandemins vädjan, att färdas med personbil istället för att resa spårvagn, stiger intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till hushållet största option. Så en behörig att skrota bilen i Kungälv ser med dysterhet hur en avdankad klimat- och trafikfarlig Ford-Fiesta kör på sidan om sin bilskrot.