För några decennier sen tvingades en ägare ersätta en certifierad bilskrot i Kungälv för återvinning av en risig Dacia-1301. Nuförtiden är läget det motsatta. Gradvis har skrotbilar blivit mer värda. Det tog tid innan företagen insåg det. Det har även krävts kraftiga metoder från skilda ämbetsverk. För att inte spendera några pengar dumpades äldre rostiga fordon på ett otal förbjudna ställen.
När den allmänna skrotpengen upphörde växte de klimatkritiska dumpningarna. Ingen engagera sig eller kunde hantera besvären. Då defekta Dacia-2000 återvinnes med ersättning av bilskrot i Kungälv med tillstånd då regerade Länsstyrelsen. I skottlinjen ställdes Biltillverkare. De behöver ombesörja den totala för bil demontering och fragmentering samt uppsamla uttjänta bilar till utpekade platser. Därjämte skulle de upprätta en förfaringssätt för bättre bil demontering. Och bilproducenterna hörsammade. konsekvensen ger en bilskrot i Kungälv chans att ge pengar för en risig Dacia-1301.
Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Dacia-1301 hos skroten i Kungälv
Biltillverkare gavs direktiv om en 95-procentig återföring av en Dacia-1301 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter massa års febrilt arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har fordran på kompensation ersatts av en tillfredsställande ersättning för uttjänta bilar på en auktoriserad bilskrotning i Kungälv.
Men återvinningsutvecklingen med mottagningsbevis hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa inblandning hos skrothandlarna. Skrotbilar kategoriserades som klimatprekärt avfall, och klimatledningen bereddes i uppgift att se till att de de kraftiga bestämmelserna följdes precist.

Anläggning och miljöhantering av en Dacia-1301 hos en legitimerad bildemontering i Kungälv klimatreglerades och inspekterades så noga att förbjuden business skulle försvinna. Det förorsakade också, att nära 50 % av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omändringen av skrotning förverkligats till de nya föreskrifterna. En av Länsstyrelsen godkänd återvinning för att skrota bilen i Kungälv följer miljöanspråken och avregistrering av bilar utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Dacia-1301 och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Bilåtervinnare i Kungälv gör vad som helst för att skaffa äldre Dacia-1301
Att skrotfirma i Kungälv har brysk rivalitet om en murken Dacia-1301 är ingen ny upplysning. Förbjudna exporter utan fullmakt med skrotbilar har försiggått under lång tid. Det rapporteras i Elfsborgs Läns Allehanda hur klimatinspektörer och andra bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har lokaliserat en ny och säker levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och handeln med med fordonsvrak och återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger hela tiden. Efterfrågan efter billiga begagnade fordon som Dacia-1301 är högre än nånsin.
Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder inhandlar och lagar tillräckligt strikt med billiga bilkomponenter. Detta är givetvis ett misslyckande för de aktiva miljöhjältarna, som krigar mot de höga avgasutsläppen. I den rådande virus vädjan, att färdas med bil istället för att använda buss, växer intresset för köp av en prisvärd andrabil till hemmet största prioritet. Så en auktoriserad bilskrot i Kungälv ser med vemod hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Dacia-1301 åker förbi sin återvinning.