Bil demontering av en Volkswagen-Pointer på en lämplig bilskrot i Kungälv ger bilinnehavaren en acceptabel ersättning vid hämtning eller inlämning. Det är inte länge sedan bilägaren var tvungen att betala för att skrota sin bil. Trots mottagande av allmän skrotpremie medförde det en viss summa på en skrotfirma. Och för att hushålla med sina stålar ordnade fordonsägaren en gratis dumpningsplats. När skrotpremien upphörde växte de miljöfördärvande dumpningarna till allas förtret.
Olika kommuners naturansvariga fick arga ortsbor att skräna, då inga åtgärder om att skrota bilen i Kungälv verkställdes. Så det blev tid för Myndigheterna att ta i med hårda nypor. Nya förordningar till biltillverkare och bilskrotar i Kungälv formades. Bilfabrikanterna beviljades ta hand om ansvaret för återvinning och hämtning av alla skrotbilar i Sverige. Återvinningen var helt gratis om fordonet inte saknade några komponenter. De medförde även att ordna för en styrd skrotning. Det goda Resultatet ger idag bilinnehavaren till Volkswagen-Pointer en acceptabel kompensation vid avregistrering.
Attraktiva bildelar höjer ersättning på Volkswagen-Pointer för bilskrot i Kungälv
Biltillverkare gavs anvisningar om en nästan fullkomlig retur av en Volkswagen-Pointer till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter massa års frenetiskt arbete har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har krav på betalning av skrotbilar omvandlats till en acceptabel ersättning för en skrotbil hos en lämplig bilskrotning i Kungälv. Men skrotningsprocessen med skrotningsintyg hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala påtryckningar hos skrotarna.
Uttjänta fordon klassades som naturkänsligt avfall, och klimatledningen bereddes i uppdrag att tillse att de de strama lagarna verkställdes precist. Skrotning och avregistrering av en Volkswagen-Pointer hos en behörig skrot i Kungälv naturreglerades och inspekterades så noga att förbjuden verksamhet skulle försvinna.
Det föranledde dessutom, att nära 50 % av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omändringen av bildemontering i Kungälv realiserats till de nya bestämmelserna. En auktoriserad bilskrot följer miljöanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Volkswagen-Pointer och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Bildemonteringar i Kungälv tävlar om att köpa äldre Volkswagen-Pointer
Att skrot i Kungälv har kärv maktkamp om övergivna bilar i Kungälv och en defekt Volkswagen-Pointer är ingen ny upplysning. Olagliga exporter har skett under lång tid. Det framställs i Folkbladet hur naturgranskare och polismakten bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den samordnade kriminaliteten har hittat en ny och ofarlig verksamhet vid sidan av narkotikan. Hantering med dumpade Dacia-1310 ger pengar från bilskrot i Kungälv även miljöfarliga fordon efterfrågas.
Efterfrågan efter prisvärda beg. fordon som Volkswagen-Pointer är större än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder förvärvar och lagar tillräckligt noggrant med beg. bilkomponenter. Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som krigar mot de höga koldioxidföroreningarna. Nedskräpning av skrotbilar i Kungälv förfular miljön. I den rådande virus vädjan, att färdas med bil istället för att resa buss, växer intresset för köp av en billig andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en etablerad bildemontering i Kungälv ser med dysterhet hur en trasig klimat- och trafikfarlig Volkswagen-Pointer åker bredvid sin återvinning.