Naturvårdsverkets normer ger ersättning för Citroen-Evasion hos bilskrot i Kungälv

Ingen vet hur många Citroen-Evasion som nått en legitimerad bilskrotning i Kungälv. Kommunerna känner inte heller till antalet skrotbilar som är avhysta i naturen. Idag finns däremot goda antaganden att alla förbrukade fordon hamnar hos en auktoriserad aktör som avregistrerar bilar, trots den hårda konkurrensen från den organiserade brottsligheten.

Men så här har det inte alltid varit. Fordonsinnehavarna var förpliktade att betala en viss summa för att skrota bilen i Kungälv även då den allmänna skrotpremien bekostades. När den fasades ut mångdubblades antalet övergivna vrak på skymda platser. Utsläpp i mark och skog tvingade Naturvårdsverket till tuffa aktioner. Biltillverkare skall betala för bildemonteringen och utfärdande av skrotningsintyg. De blev ansvariga för hopsamling av fordonsvrak och beordrades till ordnande av en ändamålsenlig användning av nedskräpning av skrotbilar. Med detta kan en certifierad bildemontering i Kungälv betala en rejäl slant för en förbrukad Citroen-Evasion.

Attraktiva bildelar är en bättre inkomstkälla på Citroen-Evasion för bildemonteringen i Kungälv

Bilproducenterna bereddes direktiv om en nästan fullkomlig återföring av en Citroen-Evasion till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter massa års intensivt arbete har detta mål nåtts med tilltagen marginal.

Därför har krav på betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett bilvrak hos en legal bilskrot i Kungälv. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens hänsynslösa påtryckningar på skrotarna. Kasserade bilar stämplades som dumpning av Volkswagen-Pickup är ett dåligt alternativ till bilskrot i Kungälv miljöriskabelt avfall, och Miljöförvaltningen gavs i uppgift att tillse att mottagningsbevis skrevs ut och att de de hårda lagarna utfördes precist. Skrotning och sanering av en Citroen-Evasion hos en certifierad bildemontering i Kungälv kan man läsa på frågor och svar hur de naturanpassades och kontrollerades så noga att olaglig aktivitet skulle upplösas.

Det förorsakade dessutom, att nära femtio procent av landets bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omändringen av att boka upphämtning av skrotbilar i Kungälv realiserats till de nya förordningarna. En auktoriserad bilskrot följer naturanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Citroen-Evasion och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilåtervinnare i Kungälv har konkurrenter om äldre Citroen-Evasion

Att skrotfirma i Kungälv har brysk maktkamp om en ålderstigen Citroen-Evasion är ingen ny information. Skrota utländska bilar i Kungälv. Olagliga utskeppningar har försiggått en god stund. Det presenteras i Landskrona Direkt hur miljöövervakare och länsman bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten utan registreringsbevis för skrotning har funnit en ny och riskfri verksamhet vid sidan av narkotikan. Och handeln med utförsel av miljöfarliga fordon i trafik ökar stadigvarande. Suget efter prisvärda begagnade bilar som Citroen-Evasion är högre än någonsin.

Några, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker handlar och dona tillräckligt noga med begagnade bilreservdelar. Detta är självklart en missräkning för de aktiva miljökämparna, som krigar mot de höga koldioxidutsläppen. I nuvarande pandemins vädjan, att köra bil istället för att resa kollektivt, ökar engagemanget att skrota avställda bilar i Kungälv och för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen främsta option. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Kungälv ser med vemod hur en avdankad klimat- och inte säker Citroen-Evasion kör utmed sin anläggning.