En övergiven Citroen-Picasso ger ersättning hos bilskrot i Kungälv

Ingen vet hur många Citroen-Picasso som anlänt till en certifierad bilskrotning i Kungälv. Myndigheterna vet inte heller till mängden fordon som är avhysta i naturen. Nuförtiden förekommer däremot goda premisser att skrota bilen i Kungälv och att alla förbrukade fordon hamnar på rätt ställe, trots den hårda kampen om kunderna från den organiserade brottsligheten. Det förekom inte för 20 år sedan. Fordonsinnehavarna var ålagda att betala en viss summa för skrotning och avregistrering även då den offentliga skrotpremien erlades.

När den fasades ut ökade mängden övergivna skrotbilar på skymda platser. Föroreningar i mark och skog tvingade Regeringen till hårda åtgärder. Bilproducenterna ska bekosta för bildemonteringen. De blev ansvariga för hopsamling av bilvrak och tvingades till ordnande av en effektiv hantering. Följaktligen kan en behörig bilskrot i Kungälv betala en rejäl slant för en förbrukad Citroen-Picasso.

Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Citroen-Picasso för skroten i Kungälv

Bilproducenterna gavs direktiv om en nästan fullkomlig återföring av en Citroen-Picasso till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flera års energiskt jobb har detta mål uppnåtts med god marginal. Därför har begäran på betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett fordonsvrak på en Länsstyrelsen godkänd bildemontering i Kungälv.

En övergiven Citroen-Picasso ger ersättning hos bilskrot i Kungälv

Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens brutala inblandning hos återvinningsföretagen. Uttjänta fordon med registreringsbevis klassades som naturfarligt avfall, och Miljöadministrationen gavs i uppgift att se till att de de hårda bestämmelserna utfördes precist. Bilskrotning och återvinning av en Citroen-Picasso hos en auktoriserad skrotfirma i Kungälv naturanpassades och övervakades så noga att olaglig business skulle försvinna.

Det förmådde också, att nära femtio procent av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av bilskrotning genomförts med att skrota utländska bilar till de nya riktlinjerna. En legal skrotfirma följer klimatvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gammal återvinning av Citroen-Xantia är nyckeln till ersättning från bildemontering i Kungälv där även uttjänta Citroen-Picasso och andra trotjänare är önskade föremål.

Bildemonteringar i Kungälv tävlar om att köpa äldre Citroen-Picasso

Att bilskrot i Kungälv har grym rivalitet om en förlegad Citroen-Picasso är ingen nyhet. Kriminella exporter har skett en god stund. Det rapporteras i Samhällsnytt hur naturinspektörer och polismyndigheten bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har funnit en ny och säker inkomstkälla vid sidan av narkotikan. Och rörelse med återinförande av att boka hämtning av skrotbilar i trafik stiger ständig. Suget efter billiga beg. personbilar som Citroen-Picasso är mer än någonsin.

Många, mer eller mindre samordnade, verkstäder förvärvar och reparerar tillräckligt grundligt med begagnade bilkomponenter. Detta är självklart ett bakslag för de aktiva miljökämparna, som tampas mot de höga avgasutsläppen. I den rådande pandemins uppmaning, att köra personbil i stället för att använda buss, ökar engagemanget för inköp av en billig andrabil till hemmet högsta option. Så en lämplig skrotfirma i Kungälv ser med vemod hur en trasig miljö- och inte säker Citroen-Picasso åker utmed sin återvinning.