Ålderstigna Peugeot 307 har varit utan betydelse tills den lämnas till bilskrot i Kungälv för återvinning. Om man bortser från begynnelsen efter lanseringen av de sällsynta modellerna, har dumpade personbilar associerats till miljöproblem och allmän nedskräpning i miljön. Orsaken till irritationen var avgifterna för bildemonteringen. För femtio år sedan, då flottan av fördärvade bilar mest bestod av muskelpaket som Ford och General Motors, lyckades makalösa produkter synas i trafiken. Hemmakonstruerade lastfordon och bogserare tävlade under lång tid med de auktoriserade fordonstillverkarna. En motormatch i på en bilskrot i Stenungsund ledde till ett oerhört drag efter ombyggda skrotbilar. Stock-car blev århundradets största fordonsrejs.
Det gick att organiseras i allt från grusgropar till travbanor. På grund av tävlingarnas bonus betalades till de överlevande bilarna var omsättningen stor. Rally-Cross och Nascar har sitt härkomst från dessa destruktiva personbilsracen, som i massa år ledde besökslistorna. Men uppståndelsen svalnade både för rekonstruktion och tävlingar, så bilinnehavarna miste möjligheten att få någon ersättning för sina uttjänta fordon. Därför slängdes registreringsbevisen och bilarna lagrades i garage eller förråd utan planering för kommande bruk eller tillämpning. De som inte hade övertäckta ställen lät personbilen stå i friska luften. Av någon orsak doldes de villigt i nån skogsdunge. Få individer kände till de klimatåkommor dessa undanskymda Volvo 940 skulle bidra till i naturen. Så nu skapades tidsåldern med dumpade bilar i terräng och miljö för att spara in skrotningskostnaderna på klimatets bekostnad.
Skrotpremien för en gammal Volkswagen Polo på en legal bilskrot i Kungälv hade länge varit under 0 kronor. Med andra ord var bilinnehavaren var tvingad att bekosta för bilskrotningen. För länge sedan avvecklades den offentliga skrotningspengen. Den hade utjämnat en rejäl del av kostnaden, så flera bestämde sig att lämna in sin Volkswagen-Polo för att skrota bilen. Men när skrotpengen försvann växte även antalet dumpade fordonsvrak på alla tänkbara ställen.

Bilskrot premie för Peugeot 307 återinförs i Kungälv
Peugeot 307s naturbekymmer växte snabbt under 1900-talet varför en statlig skrotpremie introducerades på 70-talet. Upp till 1500 kronor betalades ut till ägare som avregistrerade och skrota bilen i Kungälv för miljösäker återvinning. Vissa efterfrågade bilmärken som Audi RS, SAAB och Oldsmobile kunde därmed lämnas in utan anspråk på pengar från bilägaren. Några personbilar, som skulle ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och föranledde stor lockelse på användbara beg. bildelar. Även små verkstäder letade sådana till förekommande renoveringar av de frekventa fordonsmärkena. Ett långt distans till en bilskrot i Göteborg kunde fastslå de fördärvade fordonens kommande tid. En oskattad bil kunde bogseras på den tiden, men att överge var ändå det slutliga alternativet för flertalet bilägare. Så Naturvårdsverket kom till insikt, att den utbetalda skrotpremien bara haft obetydlig effekt på ett färre antal bilar och följaktligen även miljön. En komplett ingående förändring lanserades för tretton år sedan via ett par regler. Dessa omkullkastade förra sakläge. De pressade ett antal skrothandlare att skrota utländska bilar i Kungälv. Biltillverkarna fick lära sig vad skyldighet medför. Parallellt drogs den offentliga bilskrotningspremien in.
Bildemontering i Kungälv av Peugeot 307 är lönsamt
Importörer av personbilar och bilproducenterna beordrades utföra avgiftsfri bildemontering i Kungälv för kompletta Peugeot 307. De skulle också forma en stor allians av certifierade skrotföretag, som fick befogenhet att godkänna bildemontering och avregistrering med skrotbevis hos Trafikstyrelsen. I synnerhet begärdes en återvinning till minst 95 procent Miljövårdsverket hårda krav för tillståndsbevis till skrotning föranledde att flertalet bilskrotar fasades ut. Det var ändå inledningen till dagens rejäla ersättning för en skrotbil. Att nå slutmålet har likväl varit lång och påfrestande. Att tvingas skrota bilen gratis, som Billtillverkarna krävde de legitimerade skrotarna, renderade massor av gnäll från de berörda. De konfiskerades optionen att begära betalning. Men utan licens och chans att utse mottagningsbevis rådde ingen sannolikhet till överlevnad.

Skrota bilen miljövänligt i Tibro väcker farhågor om klimatet
Att köra fordonet till en bildemontering i Tibro till företag som följer bilskrotsbefallningen innebär reducering av bilars luftutsläpp därtill ger det också bilinnehavare en ansenlig ersättning.

Skrota bilen i Stenungsund aktualiserar ett stort klimatproblem
Att skrota bilen i Stenungsund med gällande krav från återvinningsförfattningen medför minskning av bilars klimat-orenligheter därtill ger det också fordonsägare en signifikant ersättning. Det är konsekvensen efter mindre än femton års evolution av skrotningsprocessen.
Den påtvingade nivån av bilskrotning i Kungälv påbörjades med en lång varaktig arbetsgång i Kungälvs kexfabrik. Dåtidens enkla taktik att skilja de diverse substanserna var långt ifrån lukrativa, så en självverkande arbetsgång krävdes. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringsinrättning. Idag närmar sig utvecklingsgången total återvinning. Och det är först och främst stål, koppar och andra metallblandning som medför stora inkomster. Nya bilkomponenter i bilformen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med funktionella ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det fullständiga betydelsen från recyclingen gör att legitimerade bilskrotar som hämtar strider om uttjänta bilar med ökande betalningar som vapen. Depression har effekt på marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars värde från tusen till de 3 000 som utbetalas idag är egendomligt och kommer att förbättra klimatet utan statliga subvention.