Svarta pengar avgör skrotbilar från Kode öde

De auktoriserade bilskrotarna i Sverige är organiserade för att kunna ta emot samtliga uttjänta fordon från Kode för återvinning och avregistrering. Men många går bara på halvfart. Det förekommer fortfarande fordonsägare som överger sina bilvrak i skog och mark. Idag går dessa miste om ersättningen, som betalas av många skrotar. Irrvägarna är många, utan den forne ägarens vetskap. Den illegitima utförseln ger den organiserade brottsligheten enorma inkomster. Och den stigande efterfrågan av billiga gamla fordon slår rekord, som borde vara otänkbara.

Med nuvarande tendens mot en ödesdiger miljöförfall utgör dessa miljömarodörer en risk, som varken ökande bensinpriser och bilskatter eller trängselskatter kan avstyra. Och flera familjers förnödenhet av en gammal andrabil, som är följden av rädslan för den härjande virussjukdomen, bidrar till spridningen av de klimatfarliga personbilarna. Endast de forna fordonsägarna i Kode kan motverka den uppkomna situationen genom att tillse att bilvraken inte återuppstår.

Utrangerade skrotbilar från Kode kan brukas laglöst

Före en uttjänt bil i Kode nått en behörig bilskrot med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, riskerar den blir utnyttjad i brottsliga ändamål. Ett klimat- och trafikfarlig personbil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det är förbud att exportera kasserade bilar som saknar giltig besiktning. Det är kanske upphovet till den lönsamma businessen hos den samordnande brottsförekomsten. Myndigheterna och Riksdagen prestation begränsas till registrering av kvantiteten illegalt utförda skrotbilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Tv 4 som pratat med inspektörer från naturkansliet i Göteborgs hamn. När en skrotbil i Kode annonseras ut genom webben eller pressen, kan bilen även återföras i trafik utan ägarens kännedom. Och många mindre bilverkstäder återställer lätt de klimat-och trafikvådliga personbilarna i körbart tillstånd.

Om en bilägare kontaktar en bilskrot i Kungälv och överlämnar sin fördärvade bil för antagen bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en auktoriserad bildemontering, kan det medföra framtida dilemman. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på ägaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöbalken. För att avstyra oegentligheter vid handel bör säljaren vidtaga initiativ för att undanröja sådana risker, när tiden är inne att skrota sin bil. Via fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, samt skrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotslagen, kan fordonsägaren förvänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida bekymmer som konsekvens.

Samtliga uttjänta fordon från Kode måste lämnas till en certifierad skrot

Bärgar bilägaren själv in sin skrotbil till en godkänd skrotfirma undanröjs riskerna för lurendrejeri. Före förfarandet med recykling plockas tilltalande bildelar för återanvändning hos en bilverkstad. Och genom skrotintyg, som bekräftar fragmentering och avregistrering hos Trafikstyrelsen, tryggar en legal handling. Parallellt erhåller fordonsägaren bra betalning för en kasserad personbil i Kode. Men summan varierar med många hundralappar.

Så det kan vara lukrativt att undersöka alternativen. Bör bilen bärgas är risken högre att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna aktiviteten. Att se till bärgning sker av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad bildemontering, samt att ett undertecknat kvittens med skrotintyg överlämnas, som bevis för nästkommande avregistrering hos Transportstyrelsen. Kontrollera, innan hämtningen, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sånt tillstånd disponibelt och läsbart på sin sajt. De här enkla aktioner borgar för att en uttjänt bil i Kode omhändertas på ett lagligt och klimatsäkert sätt.