Numera föreligger några val till att överge en Dacia-Sportcoupe än hos en certifierad bilskrot i Kungälv. Sorgligt nog har många av de olika alternativen beröring med den organiserade kriminaliteten. På ett antal år har oanvändbara fordonsvrak förvandlas till lönsamma föremål. en del miljöbetrodda påminns kanske den förhållandet, då skrikande individer klandrade dem för att inte bärgade iväg naturförsämrade bilvrak från angivna platser. Det var naturligtvis lätt och billigt att knuffa in fordonsvraket i terrängen.
Och när den offentliga skrotbilspremien fasades ut växte huvudbryet för miljöavdelningen. Då klev Myndigheterna in på plan med piskan i hand. Fordonstillverkarnas förpliktelse meddelades i insamling och gratis återvinning av alla uttjänta fordon upp till 3 500 kilo totalvikt. Kraftiga miljöanspråk ställdes för avlägsning av miljöskadligt avfall. Det medförde att en bildemontering i Kungälv kan konkurrera om en defekt Dacia-Sportcoupe.
Attraktiva bildelar höjer ersättning på Dacia-Sportcoupe för skroten i Kungälv
Fordonstillverkare bereddes föreskrifter om en nästan fullkomlig retur av en Dacia-Sportcoupe till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter många års frenetiskt arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har anspråk på betalning ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett vrak på en certifierad skrotfirma i Kungälv. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar på skrothandlarna.
Skrotbilar stämplades som naturkänsligt avfall, och Miljöadministrationen gavs i arbete att tillse att de de tuffa lagarna följdes ackurat. Återvinning och sanering av en Dacia-Sportcoupe hos en certifierad skrotfirma i Kungälv miljöreglerades och inspekterades så noga att olaglig verksamhet skulle droppa av. Det förorsakade dessutom, att nära hälften av landets bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omändringen av bilskrotning realiserats till de nya reglerna. En behörig bildemontering följer miljövillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Dacia-Sportcoupe och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Bilåtervinnare i Kungälv tävlar om att köpa gamla Dacia-Sportcoupe
Att bildemontering i Kungälv har tuff maktkamp om en ålderstigen Dacia-Sportcoupe är ingen nyhet. Olagliga utskeppningar har pågått en god stund. Det skildras i Filipstads Tidning hur miljögranskare och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har upptäckt en ny och säker verksamhet vid sidan av knarkförsäljning.
Återskapande med återinförande av uttjänta bilar i trafik växer ständig. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Dacia-Sportcoupe är högre än nånsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar och reparerar tillräckligt strikt med beg. bilreservdelar. Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som slåss mot de växande koldioxidföroreningarna. I den rådande pandemins uppmaning, att åka personbil som alternativ för att använda buss, växer engagemanget för köp av en billig andrabil till hemmet största option. Så en auktoriserad bildemontering i Kungälv ser med sorgsenhet hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Dacia-Sportcoupe åker på sidan om sin återvinning.