En auktoriserad skrot kan idag tjäna pengar på att skrota bilen i Fjärås som en obrukbar Audi-RS. Förr i tiden tjänade man enbart pengar på säljande av beg. komponenter. I och med de här försäljningar inte motsvarade skrotningskostnaden skall en bilinnehavare betala vid överlämnandet. En viss statlig kompensation gavs igenom skrotpremie.
Men när den försvann eskalerades de väldigt omskrivna och för miljön ohälsosamma dumpningarna i skog och mark. Länsstyrelsen trädde då in i handlingen. Med tuffa lagar och regler ändrade de situationen. Bilfabrikanterna blev skyldiga att betala för återvinning och fragmentering. Insamling föll även på deras axlar. Fordonsskrot stämplades som miljöhotande avfall, så bilskrotar utan befogenhet från Miljövårdsverket stod utan verksamhet. Det innebar i ett antal nerlagda företag. Men med en lämplig insats kan en legal bilskrotning i Fjärås tillhandahålla pengar för en trasig Audi-RS.
Skrotning av äldre bilar höjer ersättning på Audi-RS för skrotföretagen i Fjärås
Bilproducenterna gavs riktlinjer om en nästan fullkomlig återföring av en Audi-RS till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter många års ihållande arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har krav på betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett bilvrak på en behörig bilskrot i Fjärås. Men skrotningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens hänsynslösa påtryckningar på skrotarna. Kasserade bilar klassades som naturkänsligt avfall, och naturledningen bereddes i arbete att se till att de de strama normerna genomfördes ackurat. Bilskrotning och miljöhantering av en Nissan Maxima hos en certifierad bilskrotning naturanpassades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle försvinna.
Det förorsakade också, att nära femtio procent av Sveriges skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omändringen av bilskrotning genomförts till de nya bestämmelserna. En av Länsstyrelsen godkänd bilskrot med självplock följer miljökraven utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Audi-RS och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Bilskrotar i Fjärås har konkurrenter om äldre Audi-RS
Att skrot i Fjärås har brysk rivalitet om fordonsvrak är ingen nyhet. Olagliga utskeppningar har försiggått under lång tid. Det skildras i Illustrerad Vetenskap hur miljökontrollanter och polisen bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och ofarlig inkomstkälla vid sidan av narkotikan.
Och rörelse med återinförande av skrotbilar i trafik växer hela tiden. Suget efter billiga begagnade personbilar som Citroen Elysee är mer än någonsin. Några, mer eller mindre samordnade, verkstäder förvärvar och dona tillräckligt noggrant med begagnade reservdelar. Detta är definitivt ett bakslag för de aktiva naturkämparna, som slåss mot de växande koldioxidutsläppen. I den aktuella virus uppmaning, att färdas med bil som alternativ för att resa buss, växer intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet högsta option. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Kungsbacka ser med sorgsenhet hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Audi-RS åker på sidan om sin anläggning.